Plastic overheerst
Bij een eerst aanblik in het binnenste van de Nitro met het geheel een degelijke indruk. Eenmaal op de zetels geklommen (want we hebben het hier over ‘klimmen’ in de Nitro) valt op dat de Amerikanen weinig van zijdelingse steun af weten. De stoelen zitten echter helemaal niet verkeerd, en zijn lekker groot. De instellingsmogelijkheden zijn bij de bestuurder elektrisch bedienbaar, maar houden niet over. Zo is de stoel helaas niet in hoogte verstelbaar. De bijrijderstoel is niet elektrisch verstelbaar en bovendien op minder manieren verstelbaar dan de bestuurdersstoel.
Het dashboard bestaat uit die modules. Vier witte wijzerplaten met rode wijzers en mooie verlichting worden versierd met zilverkleurige stroken. De middenconsole is ook zilverkleurig en biedt in de gereden Nitro plaats aan het entertainment systeem met navigatie (kleurenscherm). Ook de bedieningsknoppen, versnellingspook, deurgrepen, tellers, luidsprekers en de zijdelingse handgrepen zijn in zilver uitgevoerd. Het genoemde entertainment systeem vermaakt de inzittende perfect. Zo zijn de functies van de audio (radio, CD, MP3) samengevoegd met de navigatie en de DVD-functies. Het systeem werkt met een opklapbaar scherm achterin en beschikt over een 20 GB harddisk. Overigens heeft dit systeem in alle modellen een meerprijs van €3.489.
Een tegenvaller voor de bestuurder van de Nitro is dat de pedalen dicht bij elkaar geplaatst zijn, en een voetsteun ontbreekt. Een andere tegenvaller, niet alleen voor de bestuurder maar voor elke persoon die met hem mee mogen rijden, is het veelvuldig gebruik van plastic in het interieur. Het ontwerp van het dashboard is helemaal niet verkeerd en ziet er beter uit dan dat van menig Koreaanse concurrent, maar wie wil er tegen een goedkoop ogend plastic dashboard aanstaren?
Achterin is het goed toeven. Vooral de beenruimte is dik voor elkaar, al kunnen de passagiers hun voeten niet onder de voorzetels kwijt. Ook de achterbank is in leer uitgevoerd, alleen de bank is zo ontzettend glad en vlak dat achterpassagiers van links naar rechts schuiven bij elke bocht of rotonde. Om de bagageruimte te vergroten kan de achterbank in delen worden neergeklapt (60:40 verhouding). Deze ruimte biedt een tamelijk bescheiden 369 liter beschikbaar voor dit formaat auto. Echter met neergeklapte achterbankleuning kan dit worden vergroot tot 1.994 liter. Standaard in de R/T uitvoering is de tot zesenveertig centimeter uitschuifbare Load ’n Go laadvloer die het inladen vergemakkelijkt bij het boodschappen doen. Voor een groot en zwaar object kan dit accessoire handig zijn, de vloer kan immers 180 kilo dragen.
Het uitrustingsniveau in de Nitro R/T, zoals wij deze reden, is erg uitgebreid. De enige opties op deze auto zijn het entertainment systeem, het elektrische schuif-/kanteldak en metallic. Bij de R/T moet u bij de standaarduitrusting al denken aan: leren bekleding, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, handmatige airco, automatische vijf versnellingsbak en parkeersensoren achter. Wat de wielen betreft: het basismodel (SE) heeft 16-inch velgen met bandenmaat 235/70, de geteste 4.0L R/T beschikt over 20-inch velgen met bandenmaat 245/50.