Het rijden
Wanneer de motor wordt gestart bereikt direct de ‘dieselnagel’ uit het vooronder de gehoorgang. De 2.0 turbodiesel in de Altea XL is een bekende uit het concern van Volkswagen, Audi en Skoda. De tweeliter levert in deze demowagen een vermogen van 140pk bij 4.000 toeren per minuut, en is ook leverbaar in de gewone Altea. De TDi is in dit geval gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak wat een goede combinatie genoemd kan worden. Hij heeft hierdoor geen enkele moeite om de, toch bijna 1.500 kilo zware, Altea XL van zijn plek te brengen. Het koppel van deze tweeliter is riant te noemen waardoor deze combinatie ook een uitstekende caravantrekker zou kunnen zijn. Een kanttekening die bij de 140pk leverende diesel gezet kan worden is dat de vermogensopbouw nogal ‘losbandig’ is, en bovendien produceert de motor een onaangename herrie in de hogere regionen van de toerenteller. Het turbogat dient in de praktijk vermeden te worden om de prestaties van de Altea XL optimaal te gebruiken. Gebeurd dit echter, is de Altea XL beslist een rappe jongen.
Het rijden in deze auto is vrij verrassend. Door de vrij straf afgestelde vering gaat de Altea XL strak door een bocht en is er nooit een gevoel dat er in een ‘busje’ wordt gereden. Geen verrassing is dat de Altea XL stuurt als een gewone Altea. Veronderstelt kan worden dat het kleine beetje extra gewicht en de wat langere overhang achter ervoor zorgt dat in de bochten de koets iets gaat hangen, maar over het algemeen is het onderstel keurig neutraal en voorspelbaar waardoor veel rijplezier ontstaat. De besturing in de Altea XL is eveneens dik voor elkaar waardoor het rijplezier alleen maar wordt vergroot. Het stuurwiel is prettig direct in het gevoel in de gehele installatie is keurig. De auto stuurt wat aan de lichte kant, maar vervelend is het niet.
Tijdens deze testrit is er een goed beeld van deze auto ontstaan. De Altea XL mag in zijn klasse als één van de sportiefste betiteld worden en dat is niet zonder reden. Het gevoel in een verhoogde stationwagon of MPV te zitten wordt door het scherpe en vrij stugge weggedrag snel vergeten.
Het verbruik gedurende deze testperiode komt op een relatief laag verbruik uit van circa 6,5 liter per 100 km. Dit in combinatie met een een vrij pittige rijstijl mag als een compliment gezien worden.
Mazda 5 2.0 CiTD Business
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Kia Carens 2.0 CRDi EX
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Peugeot 5008 1.6 THP GT
Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S