Het interieur
Binnenin de Seat Altea XL zijn de verschillen met de Altea slechts minimaal. De ruimte voorin is ruim voldoende, en de stoelen zitten voor niet al te lange (en brede) personen uitstekend. Ze geven een goede zijdelingse steun in zowel het zitvlak als in de rugleuning, maar zijn wel echt ‘Duits-hard’. De stoelen zijn tevens goed instelbaar waardoor -samen met het in hoogte en diepte verstelbare stuur- een fijne zitpositie gevonden kan worden. In de Altea heb je overigens niet het idee ‘op de bok’ te zitten, wat je in veel MPV modellen wel hebt. Voor een familieauto is de zit in de Altea erg goed. Over het stuurwiel overigens niets dan lof: hij is niet te groot, ligt lekker in de hand en heeft bedieningsknoppen voor de radio/cd-speler. De meters achter het stuur zijn diep verzonken en goed afleesbaar. De plaatsing van de toerenteller in het midden is opmerkelijk, dat zie je eigenlijk alleen bij sportwagens. De algehele kwaliteit van het dashboard is goed. De panelen sluiten goed op elkaar aan, zodat de naden mooi smal zijn. De middenconsole is ergonomisch en duidelijk ingedeeld. De bediening van de temperatuurinstellingen en radio/cd-speler is goed te noemen.
Het complete uitrustingsniveau in deze demowagen is noemenswaardig. Seat heeft vooral voor de zakelijke berijders een interessant pakket op de markt gebracht ter aanvulling van de Stylance, de Businenessline. De gereden demowagen was voorzien van het zogenaamde XXL optiepakket (meerprijs €495.-) wat opties omvat als 17 inch lichtmetaal, donkere getinte ruiten achter en parkeersensoren achter.
De XL stationwagon is bijna negentien centimeter langer dan een gewone Altea. Die extra lengte komt volledig ten goede aan de achterpassagiers en aan de bagageruimte. De achterbank is in twee delen over zestien centimeter verschuifbaar waardoor er in de achterste stand twee centimeter meer beenruimte beschikbaar is dan in de Altea. Zelfs met een lengte van 1.90 meter kan er in de achterste stand probleemloos achter jezelf plaatsgenomen worden. Verder zijn er achterin vliegtuigtafeltjes en een 12-voltsaansluiting aanwezig.
De bagageruimte is flink. Waar de Altea 409 liter kwijt kan, kun je in de XL 532 liter bagage kwijt. Seat heeft er bewust voor gekozen om het concept van de Altea niet te veranderen en er een zevenzitter van te maken. Hiervoor zou de hele bodemconstructie gewijzigd moeten worden. Bovendien kan iemand die per se een zevenzitter van Seat zou willen hebben , altijd nog terecht bij de Alhambra.
Mazda 5 2.0 CiTD Business
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Kia Carens 2.0 CRDi EX
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Peugeot 5008 1.6 THP GT
Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S