Het exterieur
Seat brengt dit model op de markt als Altea XL met de toevoeging ‘stationwagon’ die de Nederlandse importeur de XL meegeeft. De Altea XL Stationwagon is hoger als we van het woord stationwagon zouden verwachten in het C-segment. Wat dat betreft zit de Altea XL tussen een MPV en een stationwagon in, net als de Peugeot 307 SW bijvoorbeeld.
Zelfs een gediplomeerde autospotter moet bij de Altea XL meerdere keren kijken om het verschil met de gewone Altea te zien wanneer deze bolide je van voren nadert. De grill, de koplampen, de welvingen in de carrosserie, ze zijn allemaal gelijk aan de kortere Altea. Gelukkig was de Altea al geen saaie verschijning, maar een geheel eigen gezicht krijgt de Altea XL hier niet door. Alleen de buitenspiegels wijken iets af van tussen de twee modellen.
De hoge koets verraad al dat de binnenruimte groter zal zijn dan menig conventionele stationwagon, maar oogt tegelijkertijd niet log.
De XL is tot de achterwielen nagenoeg identiek aan de gewone Altea en heeft ook dezelfde wielbasis, maar de overhang aan de achterkant maakt de XL negentien centimeter langer. Dat zorgt naast een uitgerekt uiterlijk, zoals gezegd, vooral voor extra binnenruimte. De Altea XL ziet er weliswaar iets minder sportief uit dan zijn kleinere broer, maar de proporties zijn nog prima in orde. De achterzijde van de XL wordt vooral gekenmerkt door de andere, in de klep doorlopende achterlichten en het wat zachte lijnenspel. De standaard dakrails, die bij de Stylance in het zilver zijn uitgevoerd, benadrukken bij de Altea XL het stationwagon-gehalte.
Mazda 5 2.0 CiTD Business
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Kia Carens 2.0 CRDi EX
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Peugeot 5008 1.6 THP GT
Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S