Vlees noch vis, maar het smaakt wel
Er is een hoop te doen over de opkomst van nieuwe Chinese merken, na succesvolle lanceringen van BYD, SAIC en Xpeng. Maar het grootste geweld uit het Verre Oosten komt natuurlijk van Geely, dat met succes flink wat nieuwe merken introduceerde of reanimeerde in Europa. Zo leerden we Lynk&Co en Zeekr kennen en wist de groep van Polestar een volledig zelfstandig merk voor EV's te maken. Geely onderscheidt zich door op het oog op veel verschillende paarden te wedden (abonnementen via Lynk&Co, alleen maar elektrisch bij Polestar en superprestaties bij Lotus), alsof elk merk iets anders mag proberen. Hoe de positionering van de merken is, blijft nog wel even lastig voor ons te doorgronden.
Zo is Zeekr op papier de eigenaar van Lynk&Co, waar Volvo juist weer afstand van deed. En Polestar zou meer sportiviteit moeten bieden, maar inmiddels troeft Lotus iedereen af. En een model waar al die onduidelijkheid in samenkomt, is toch wel de auto uit deze test. De Polestar 4 heeft namelijk het silhouet van een sedan, is op papier een hatchback en wordt door het merk trots een SUV coupé genoemd. Volg je het nog? En hoe zit het nu eigenlijk met die nummering van de modellen? Tijd om dat én nog veel meer van Polestar te leren.