Polestar 4 Singe Motor Long Range

- 27 april 2025

Zonder achterruit

We begrijpen het als je de omschrijving van de fabrikant niet helemaal terugziet in de auto zelf. Want hoe goed we ons best doen, een SUV zien we er niet in. Het is geen geheim dat de traditionele carrosserievormen als sedan en stationwagen flink aan populariteit ingeboet hebben, dus het komt voor automakers beter uit om nieuwe modellen als cross-over of SUV te presenteren. En toegegeven, de Polestar staat iets hoger op de poten. Maar geen enkel element van de auto lokt uit om eens flink te gaan offroaden, al is dat allang geen vereiste meer voor SUV's. Waarom we de auto in de inleiding formeel een hatchback noemen? Om dat uit te leggen komen we direct bij het grootste ontwerptrucje van deze auto. De achterklep scharniert namelijk volledig open, wat een grote opening van de kofferruimte creƫert.

Maar opvallender is dat er geen achterruit aanwezig is. Wat de uitwerking daarvan is op het praktisch gemak, bespreken we zo. Maar voor de ontwerpers betekende dat in ieder geval dat ze geen rekening hoefden te houden met het glaswerk. Waar je bij de Polestar 2 nog duidelijke verwijzingen naar Volvo zag, is dat bij de 4 veel minder. Het krachtige silhouet is echt uniek en dat in een tijd dat voor ons gevoel steeds meer auto's op elkaar zijn gaan lijken. De auto is bovendien fors, in zowel lengte als breedte. Qua hoogte valt het wel mee; de auto is zo'n drie centimeter hoger dan bijvoorbeeld een Mercedes-Benz EQE, een echte sedan. De wielbasis van drie meter is behoorlijk en belooft veel voor de inzittenden van de auto.

272 pk
343 Nm
200 km/h
7,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 58.500
€ 72.500
€ 1.329 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda CX-80 2.5l E-Skyactiv PHEV Takumi

  • Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor GT-Line Launch Edition

  • BMW iX3 210 kW High Executive