De versie die je wilt
Toyota biedt de RAV4 plug-in hybride al enige tijd aan, maar nog nooit zo voordelig als nu. Bij zijn introductie was de 306 pk sterke SUV bijna 60.000 euro. Inmiddels rijd je de auto 'al' vanaf 47.895 euro en dat maakt het de voordeligste versie van de RAV4 met vierwielaandrijving. De auto wordt veel minder geplaagd door het Nederlandse BPM-stelsel, wat dus nu zijn uitwerking heeft op de prijs. Naast de schappelijke instapprijs kunnen we meer redenen bedenken om juist deze RAV4 te kiezen. Je hebt 1.500 KG trekvermogen, de auto sprint in 6,2 seconden naar de 100 km/h en je kunt op papier 75 km volledig elektrisch afleggen.
Om met de prestaties te beginnen: dit is veruit de leukste RAV4 die je kunt rijden. De bekende 2.5 liter viercilinder wordt gekoppeld aan een elektromotor op de achteras om tot het genoemde systeemvermogen te komen en een maximaal koppel van 510 Nm te bieden. Daarmee spurt de auto er echt vandoor, zonder dat het ook maar onrustig of oncomfortabel wordt. De CVT transmissie draagt daar aan bij, want het motorgeloei van weleer blijft nu grotendeels achterwege. Een concurrent als de Ford Kuga weet het wellicht nog iets stiller aan boord te houden, maar die auto is weer een stuk minder krachtig.
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45