Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

- 21 maart 2024

Blijf eigenzinnig

De goede en slechte punten van de Toyota gaan dus net zo goed op voor de Mazda, maar waarom zou je dan het origineel laten staan? Bijvoorbeeld als je al een Mazda rijdt, een fijne garage hebt en de Mazda2 Hybrid met zijn goede verbruik en standaard automaat een geschikte opvolger of tweede auto vindt. Of je vindt het neusje gewoon mooier.
De prijs van de 2 Hybrid ligt ongeacht welke uitrusting je kiest wel hoger dan bij de Toyota, maar voor de veelrijder is het een voordeel dat de interval voor onderhoud bij 20.000 km ligt, tegenover 15.000 km bij Toyota. Overigens geeft Toyota op dezelfde techniek liefst vier jaar extra garantie, al is de zes jaar van Mazda ook niet slecht en het totaalkilometrage voor de garantie van 150.000 km is bij beide fabrikanten hetzelfde.

De uitvoering van onze keuze is de Prime-Line van 26.790 euro. Je hebt dan al het multimediasysteem met Carplay en achteruitrijcamera, adaptieve cruise control en automatische airconditioning met twee zones. Nadeel is dat de auto dan op wieldoppen staat, er halogeenpitjes in de koplampen zitten en je als achterpassagier de ramen met draaibewegingen moet bedienen. De wens voor meer luxe heeft zijn gevolgen, want lichtmetalen wielen, LED-koplampen en keyless entry drijven de prijs op tot ver over de 30 mille. Die extra's kosten bij Toyota minder, maar het ontloopt elkaar niet veel. De 130 pk versie komt er overigens niet bij Mazda, dus daarvoor moet je in ieder geval bij Toyota zijn.

We snappen de keuze van Mazda om op relatief eenvoudige wijze een volledig hybride Mazda2 te bieden, naast de mild hybride versie die het merk al in het gamma had. De totale uitstootcijfers brengen de Japanners ermee omlaag en bovendien ontbrak dit type aandrijflijn in de Mazda-showroom. Het is goed om in het voor Europa belangrijke B-segment de keuze te bieden, al hopen we echt dat het merk in hogere segmenten lekker eigenzinnig blijft en hier geen gewoonte van maakt.

  • Beproefde hybridetechniek
  • Goede (veiligheids)uitrusting
  • Welkome aanvulling in Mazda-gamma
  • Niet echt creatief
  • Prijs loopt snel op
116 pk
0 Nm
175 km/h
9,7 s
4,9 (4.3) l/100km
97 g/km
A
22%
€ 26.790
€ 32.790
€ 601 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • BYD Dolphin Design

  • Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • 2020 - Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • 2015 - Mazda 2 1.5 90 pk GT-M

  • 2011 - Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M

  • 2011 - Mazda 2 1.3hp TS+

  • 2007 - Mazda 2 1.5 Executive

  • 2006 - Mazda 2 1.4i Première