Vloek en zegen
Er is geen heel epistel nodig om het exterieur van de Mazda2 Hybrid te omschrijven en over het interieur kunnen we mogelijk nog korter zijn. Er waren best wat plannen om iets meer onderscheid aan te brengen in de Mazda, maar dat brengt de nodige kosten met zich mee. Niet handig en al helemaal niet in het B-segment waar de marges laag liggen en de concurrentie moordend is. Dus werd besloten om het te laten voor wat het is, zodat je de voor- en nadelen van het interieur gerust ook even in deze test terug kunt lezen. De Mazda profiteert gelukkig wel direct van de modelwijziging die Toyota onlangs doorvoerde, zodat we een digitale cockpit en een nieuw infotainmentsysteem terugzien.
De zithouding achter het stuur is niet zoals in de eigen Mazda2, waar de pedalen hoger geplaatst zijn en je iets dichter op het stuur moet zitten voor een goede rijpositie. In de Hybrid is die positie afstandelijker, maar daardoor ook iets relaxter. Het blijft een kleine cabine, die desondanks best wat ruimte aan de inzittenden voorin biedt. Achterin is het, net als in de 'gewone' Mazda2 niet ruim en voel je je een tikje ingesloten. Een extra ruimtelijk gevoel krijg je door het grote panoramadak te kiezen, maar dan moet je wel de duurste uitvoering selecteren.
Je bent gebonden aan de menustructuren van Toyota en dat is zowel een vloek als een zegen. Nadeel vinden we het uitschakelen van de verplichte hulpsystemen, zoals de snelheidswaarschuwing. Die zit verstopt in het menu tussen de tellers en heeft ook nog eens een niet te herleiden naam RSA, zodat je als leek een tijdje aan het zoeken bent. Maar er zijn ook voordelen, want het touchscreen reageert heel snel en bovendien beschik je standaard al over Apple Carplay en Android Auto. De tijd dat je een 1-DIN radio met afneembaar frontje los bij moest bestellen ligt al even achter ons, maar toch vinden we dit multimediasysteem als standaard opvallend compleet. Er zijn namelijk nog steeds veel automerken waar je flink moet bijbetalen voor deze functies. Het kan natuurlijk nog luxer, met het grotere scherm en ingebouwde navigatie. Naast de betere afleesbaarheid vinden we de fysieke draaiknop voor het volume bij dat systeem een groot voordeel. Maar net als bij het glazen dak geldt: alleen inbegrepen bij de duurste Homura Plus uitvoering.
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Citroën ë-C3 44 kWh Max
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line