Last van genen
De ID.Buzz blinkt uit in gebruiksgemak, want er zijn legio opbergvakjes en bekerhouders in het interieur te vinden. De opbergvakken bovenop het dashboard zijn voorzien van een USB- en 12V-aansluiting en doordat de vakken over bijna de gehele breedte van het dasboard zijn opgetrokken, heb je lekker veel ruimte. Ook in de middenconsole en in de deurvakken kun je een boel spullen kwijt, zonder dat ze in de eerste bocht al door de cabine vliegen. Voor het opbergen van de laadkabel is er een speciaal vak onder de laadvloer aangebracht. Die laadruimte zelf heeft plek voor twee europallets en mag met 650 kg beladen worden.
Dat is aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld een e-Vito of Peugeot e-Expert, maar volgens Volkswagen moeten we de ID.Buzz ook meer zien als een auto die tussen de Caddy en Transporter is gepositioneerd. Er komt namelijk nog een volledig elektrische versie van de Transporter, die ongetwijfeld zwaarder beladen mag worden. In de basis deelt de ID.Buzz Cargo namelijk al zijn techniek met personenwagens, van onderstel tot het batterijpakket. Je ziet dat ook terug in de laadruimte, waar de zijwanden meer bekleed zijn dan we gewend zijn in bestelautoland. Er is geen sprake van een vlakke wand, door de uitstekende panelen van de wandbekleding. Voor gebruikers die de bus liefst zo zwaar en vol mogelijk laden, komt de ID.Buzz dus minder uit de verf. De uiteindelijk te gebruiken ruimte is minder rechthoekig dan bij veel concurrenten en zijn laadvermogen is ook stukken lager. Een trekhaak plaatsen behoort gelukkig wel tot de mogelijkheden, zij het voor een bescheiden aanhangwagen. Een kogeldruk van 50 kg en een trekvermogen van 1.000 kg geremd is natuurlijk niet sensationeel.