Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

- 11 juni 2022

Kracht en comfort

We kennen de aandrijving van deze C5 Aircross inmiddels al aardig. Zo reden we eerder met Peugeots 508 en 3008 die de 225 pk sterke motoruitvoering kregen aangemeten. In de Citroën bewijst de plug-in hybridetechniek zich wederom, doordat je direct de elektrokracht tot je beschikking hebt.

De SUV accelereert moeiteloos en geraffineerd. Bij afremmen merk je dat de auto zwaarder is dan zijn ICE-evenknie, maar de 1.745 kilo's worden goed gecamoufleerd. Zeg je Citroën, dan zeg je comfort. Het mag dan ook geen verrassing heten dat de Fransen er alles aan hebben gedaan om jouw rit met de C5 Aircross aangenaam te maken. De hydraulische kussens, zoals Citroën ze noemt, zorgen dat in- en uitveren haast onmerkbaar gebeurt. Korte oneffenheden worden zo weggefilterd, terwijl de auto zeker niet week aanvoelt.

Overhellen is niet helemaal te voorkomen, maar zelfs op bochtige bergwegen voelt het nergens onrustig. De besturing is licht en een tikje afstandelijk, maar dat past ook wel bij het comfortabele karakter. Een Peugeot 3008 of Ford Kuga biedt meer betrokkenheid bij het rijden, maar de vraag is hoeveel dat toevoegt bij een auto als dit. In alle rust met het gezin onderweg (als de gezinsleden een beetje meewerken) is waarschijnlijk veel belangrijker wanneer je kiest voor een auto uit dit segment. Dat lukt in deze Fransoos dus heel goed, zeker als je rijmodus Electric kiest. De auto rijdt dan zo'n 50 kilometer helemaal elektrisch, terwijl je via de B-knop voor de automaathendel kunt selecteren of je wilt bijladen tijdens remmen en 'zeilen' met de auto. In de Hybride-stand gebruikt de auto zowel de elektro- als de 1.6 benzinemotor. Deze stand is het beste als je een lange rit gaat maken, waarbij je de brandstofmotor onvermijdelijk nodig hebt.

Voor de ultieme acceleratie is er ook nog een Sport-modus, maar daar wordt met name de automaat vrij onrustig van. De auto blijft lang hangen in een verzet, terwijl de benzinemotor goed van zich laat horen. Ook het terugschakelen bij afremmen gaat dan merkbaar met meer schokken gepaard.

225 pk
360 Nm
225 km/h
8,9 s
onb (1.4) l/100km
32 g/km
A
22%
€ 39.690
€ 47.490
€ 871 / maand
€ 0 / kwartaal
  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground