Opgefrist interieur
Binnenin de C5 Aircross maakt Citroën zich er net zo goed niet gemakkelijk vanaf. Bij het uitgaande model merkten we op dat er veel goedkope kunststoffen waren gebruikt. De materialen aan boord van de vernieuwde C5 Aircross zijn van een hogere kwaliteit, wat je bijvoorbeeld merkt als je de zijkant van de middenconsole aanvoelt. We zien een nieuw scherm dat recht op het dashboard staat en een behuizing die schuin afloopt. De grote automaathendel uit de oude C5 Aircross maakt plaats voor het inmiddels bekende schakelaartje. Achter het stuur prijkt hetzelfde scherm als voorheen, voor de PHEV geldt dat er specifieke informatie over de aandrijving en het rijbereik is af te lezen.
Bij de digitale tellers en het infotainment worden voor de plug-in hybride speciale kleuren gebruikt. Door het nieuwe scherm en de digitale tellers doet het binnenste van de Citroën nog fris aan, al valt op dat er nog steeds wat oude bedieningsknoppen worden gebruikt. Zo doet de bediening van de cruise control inmiddels oubollig aan. Ook zien we nog oude USB-aansluitingen in de auto, waar binnen afzienbare tijd USB-C de standaard zal zijn. Het projecteren van het telefoonscherm op het multimediasysteem dient ook altijd via een kabel te gebeuren. Optioneel is het wel mogelijk om de smartphone draadloos op te laden.
Punten scoort Citroën met het geboden comfort in de C5 Aircross.
De stoelen zijn extra comfortabel gemaakt, door een partij extra schuimrubber aan te brengen. Op het oog lijken de zetels wat vlak, maar op de bochtige bergwegen van de Col de Vence - waar we de auto rijden - worden we prima op onze plek gehouden. De verstelbaarheid is goed te noemen, zowel in zithoek als in afstand van het stuur. Het grote stuurwiel ligt prettig in de hand en door de weinige knoppen is de bediening overzichtelijk. Toch een voordeel, zo'n losse hendel voor de cruise control.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground