Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

- 11 juni 2022

Geen revolutie

In 2018 reden we voor het eerst met de C5 Aircross. Die auto combineerde het frivole van kleinere modellen als de C3 met de uitstraling van een grote SUV. Met de facelift zet de Citroën deze lijn door, al zie je vanuit iedere hoek wel dat de auto is opgefrist. Bij de neus vindt de belangrijkste vernieuwing plaats. De gekleurde luchtinlaten van het uitgaande model maken plaats voor gespoten grijze exemplaren, terwijl een chromen skid plate de onderkant van de voorbumper illustreert.

Maar de grootste wijziging zie je bij de koplampen, die met de LED-dagrijverlichting samengeknepen ogen lijken en doorlopen in de grille. De voorkant is daarmee in lijn met de nieuwste familieleden. Aan de zijkant zijn de wijzigingen minimaal, de kenmerkende airbumps zijn nu in stemmig grijs meegespoten. Ga je voor een uitvoering als de C-Series, dan kun je luchtinlaten en airbumps desgewenst in bronskleur krijgen. Maar het felle rood van de vorige modelversie bleek voor veel kopers toch iets teveel van het goede, al kun je ze optioneel nog in blauw krijgen.

Achterop springen de gewijzigde achterlichten het meest in het oog. Drie led-vlakken kenmerken de nieuwe lichtsignatuur en door de nieuwe vorm van de units ontstaat er een echt 3D-effect. Door de vernieuwingen is de auto weer helemaal up-to-date, al krijgt de Citroën lang niet al het nieuws uit de Stellantis-stal toebedeeld. Voor Matrix koplampen moet je een loketje verder gaan.

225 pk
360 Nm
225 km/h
8,9 s
onb (1.4) l/100km
32 g/km
A
22%
€ 39.690
€ 47.490
€ 871 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground