Fiesta blijft Fiesta
Ford heeft drie verschillende motoren klaar staan voor de nieuwe Fiesta. Een variant met 75 pk gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak en een 1.1-liter benzinemotor als absolute instapper. De twee anderen zijn ook benzinemotoren maar dan met een 1.0-liter EcoBoost motorblok. De ene beschikt over een mild hybride systeem gekoppeld aan een 48-volt lithium-ion batterij die remenergie opslaat en inzet bij acceleratie en rijden. Een razendsnel Start-Stop systeem maakt dat de auto in 350 milliseconde de auto kan starten en kan afzetten tijdens uitrollen onder snelheden van 25 km/u zelfs op het moment dat de koppeling nog is ingetrapt. Doel hiervan is om nog meer brandstof te besparen en dus schoner te rijden. Naar eigen berekening van Ford spaart de auto 5 tot 10 procent brandstof ten aanzien van de niet hybride aandrijving. De motor is verkrijgbaar met 125 pk en 155 pk waarbij de laatste enkel als handgeschakelde variant verkrijgbaar is. De andere motor heeft een vermogen van 100 pk zonder mild-hybride technologie. Deze is verkrijgbaar met een handbak gekoppeld aan zes versnellingen.
De rijmodi Normal, Sport en Eco zijn standaard aanwezig in iedere Fiesta. Wie de keuze maakt voor een Active uitvoering krijgt hier de rijmodi Trail en Slippery aan toegevoegd. De auto zal per gekozen modus het koppel, de stabiliteitscontrole en de tractiecontrole aanpassen en, in het geval van een automatische transmissie, de reactiesnelheid van het schakelen.
We zijn onderweg met de Active uitvoering van de Fiesta. Al snel constateren we dat dat Ford opnieuw stevig heeft vastgehouden aan het rijdersgevoel dat de Fiesta in zich heeft. Je voelt je tijdens het rijden in controle en op ieder moment is duidelijk wat de auto wil of doet. De 125 pk is voldoende om je snel en doeltreffend van A naar B te brengen. De Powershift automaat is bij de les op hele kleine misstapjes na als je plots veel power van de auto vraagt. Helder communicatie en veel gevoel; Fiesta blijft Fiesta.
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3
2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport
2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium
2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura