Zinloos spiegelen
Snel door naar de rijeigenschappen. Met de nadruk op snel, want deze C40 met twee elektromotoren - waarvan één op de vooras en een op de achteras - weet goed van zijn plek te komen. 4,7 seconden zijn nodig om de sprint tot 100km per uur te verrichten met 300 kW (408 pk) aan boord. Het rijden met de C40 is steeds opnieuw een feestje. De power is constant beschikbaar, de stoelen zitten zeer goed, het stuurgedrag is accuraat en door het laaggeplaatste gewicht van de accu's in de bodem ligt de auto als een blok op de weg. De bochtige landweg op de route naar huis pak je graag even mee en de B.O.B. zijn na een avondje stappen is opeens ook niet meer zo erg. Iedere kilometer is een genot. Over kilometers gesproken. Volvo geeft een rijbereik op van 438 kilometer. Neem dit bereik wel met een korrel zout. Het rijbereik in de praktijk komt niet verder dan 320 kilometer met volle accu. Belangrijke noot is dat de buitentempratuur rond de vijf tot tien graden lag tijdens de testperiode.
Belangrijk aandachtspunt tijdens het rijden is het zicht door de achterruit. Het bekende; 'wie mooi wil zijn moet pijn lijden' gaat dubbel en dwars op voor de C40. Door de strakke aflopende daklijn lever je maximaal in op zicht door de achterruit. Een binnenspiegel monteren is bijna zinloos en een extra camera zoals bij de Toyota RAV4 was beter van pas gekomen. Leve de parkeercamera's en -sensoren.
Maak je een stop bij een snellaadpunt, zoals FastNed, dan krijg je door de laadsnelheid van maximaal 150 kW gelijkstroom (CCS2) gelukkig de accu weer snel gevuld. De opgegeven snelheid van Volvo van 32 minuten van 10 tot 80 procent is optimistisch, maar je laadt er in een kwartier toch ruim 100 kilometer rijbereik bij. Thuis of op straat laden met 11 kW AC (Type 2) 3-fasen 16A zal van 0 tot 100 procent ongeveer 8 uur kosten.