Slim met ruimte
Je hebt het al begrepen; lager dak en aflopende daklijn gaan ten koste van kostbare binnenruimte. Hoewel je daar als bestuurder en bijrijder weinig last van zal hebben, zal de achterbankpassagier ongetwijfeld van zich laten horen. Beroerd zit je niet op de achterbank van de C40, maar in de XC40 zit je beduidend beter. De aflopende daklijn heeft verrassend weinig invloed op de bagageruimte. Met 413 liter heb je niet de grootste bagageruimte in zijn klasse, maar in vergelijking met de XC40 Recharge is het slechts zes liter minder. Volvo heeft door het slim plaatsen van de batterij ingespeeld op minimaal verlies van ruimte. Ruimte voor een extra sporttas of je laadkabels vind je in de 'frunk', deze extra laadruimte van 31 liter onder de motorkap is door een tussenschot gemakkelijk in te delen en maakt je laadkabels altijd goed bereikbaar.
De C40 is de eerste Volvo die volledig ledervrij op de markt wordt gezet. Zelfs stuur en schakelpook zijn niet voorzien van een stukje koeienhuid. In plaats daarvan komt Volvo met kunstleder in de vorm van Nordico; een textielsoort gemaakt van gerecycled materiaal uit PET-flessen en kurk uit de wijnindustrie. Vanaf nu zal Volvo alle nieuwe modellen ledervrij gaan leveren.
Bovenin het middenconsole is een negen inch infotainmentsysteem te vinden dat gebruik maakt van de software van Google. Spotify, Google Maps en de Google Assistent zijn allemaal ingebouwd en weten je snel en doelgericht te helpen. Stemcommando's als; 'laat het nieuws horen', 'ik heb het koud' of 'navigeer naar de Amsterdam Arena' worden moeiteloos opgevolgd. Extra voordeel is de onbeperkte data en de software-updates via de digitale snelweg. Deze zijn allemaal standaard inbegrepen. Fijn en gebruiksvriendelijk, maar een tegenvaller als je een Apple gebruiker bent. Apple Carplay is namelijk niet te gebruiken. Wie handig is en de fabriekssystemen weet te omzeilen zal wellicht toch van Apple Carplay gebruik kunnen maken, maar standaard wordt het niet geleverd. Jammer, want de keuzevrijheid in voorkeurssystemen wordt hierdoor ingeperkt.
Ander nadeel is de instelbaarheid naar persoonlijke voorkeur van het display achter het stuur. Met twaalf inch is dit behoorlijk groot en zou je verwachten dit volledig te kunnen inrichten naar eigen wens. Dit is helaas niet mogelijk, er is keuze uit twee informatieniveaus; Calm of Navigatie.
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition