Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V Premium

- 27 oktober 2021

Voorsprong door techniek

In het vooronder vinden we een 1,0-liter T-GDi-motor met 48V mild hybrid-technologie. In ons geval is hij gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met een vermogen van 74 kW (100 pk). Daarnaast is er ook een zeventrapsautomaat te krijgen met dubbele koppeling en een vermogen van 88 kW (120 pk). Als bestuurder heb je keuze uit drie rijmodi (Eco, Normal en Sport) die de respons op het gaspedaal en de besturing beïnvloeden.

De genoemde 48V mild hybrid-technologie is standaard aanwezig op de Bayon. De combinatie van een 48-volt accu, een Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) en een LDC-omvormer (Low Voltage DC/DC) geven je tijdens het accelereren net een zetje extra en zorgen voor een kleine brandstofbesparing over de gehele autorit. Tevens is de Bayon de eerste cross-over van Hyundai die wordt voorzien van Rev Matching; een systeem dat tot voor kort was voorbehouden aan de sportieve modellen van het merk. Kort gezegd regelt de Rev Matching technologie dat het toerental van de motor en de draaisnelheid van de wielen worden gesynchroniseerd, waardoor soepeler en sportiever terugschakelen mogelijk is. Bij de handbak wordt dit geactiveerd als de auto in de rijmodus Sport wordt gezet, bij de automaat is dit in alle rijmodi beschikbaar. We moeten je eerlijk bekennen dat we het verschil met de i20 (waarin bijna dezelfde motor ligt maar zonder Rev Matching) niet direct voelden. De naam klinkt in ieder geval erg stoer en je hebt weer een mooi verhaal te vertellen bij je vrienden.

Het vinden van het aangrijpingspunt bij het koppelen vraagt enige gewenning. Soepel laat de versnellingspook zich in de verschillende verzetten plaatsen en de auto weet prima mee te komen in het verkeer. Om brandstof te besparen wordt de motor van de transmissie losgekoppeld zodra je het gaspedaal loslaat. Hierdoor gaat de auto 'zeilen'. Er wordt door de auto zelf gekozen of dit wordt gedaan met stationair draaiende motor of uitgeschakelde motor. Zodra je het gaspedaal of rempedaal weer gaat bedienen wordt de motor direct gestart in dezelfde versnelling als toen de motor werd uitgeschakeld. Met al deze vernuftigheden kwamen we op een verbruik van 5,7 liter brandstof per 100 kilometer, oftewel 1 op 18.

100 pk
171 Nm
183 km/h
10,7 s
5,7 (5.2) l/100km
119 g/km
C
22%
€ 21.695
€ 27.490
€ 504 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine

  • Nissan Juke DIG-T 117 6MT N-Design

  • Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line

  • 2024 - Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • 2023 - MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • 2022 - BMW 2 Serie Active Tourer 220i Luxury Line