Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

Max Veldhuis - 15 augustus 2021

Niet stekkeren is mekkeren

Nog even over het verbruik van de Leon e-Hybrid. De elektromotor assisteert de verbrandingsmotor wanneer de accu is opgeladen, waardoor de elektrische actieradius ook op lange snelwegritten terugloopt. De elektromotor helpt de verbrandingsmotor dan bijvoorbeeld bij tussenacceleraties en als de weg omhoog loopt. Dat zorgt er echter wel voor dat het verbruik binnen de perken blijft. Op een enkele reis van 53 kilometer scoorden wij met een nagenoeg volledig opgeladen accu bij de start een gemiddeld verbruik van 3,5 liter op 100 kilometer. Aangezien we tijdens de test niet overal konden laden, bedroeg het gemiddelde testverbruik 4,7 liter op 100 kilometer. 

Dat is voor een stationwagon uit het C-segment met 204 pk een prima getal, maar bij niet regelmatig laden gaat het cijfer hard omhoog. Dan zit je eerder op 1 op 12. Op langere afstanden is de mild hybrid dus in het voordeel: in die versie hoeft de 1.5 namelijk minder hard te werken. De brandstoftank van 40 liter is ook niet overbemeten voor de langere stukken zonder opladen. Wanneer je regelmatig kunt laden en vaak stukken van minder dan 50 kilometer rijdt, ben je enorm in het voordeel met de plug-in hybrid. Rij je vaker langere afstanden, dan ben je wellicht beter af met de mild hybrid.

Het prijsverschil tussen die twee varianten is overigens relatief klein te noemen. De e-Hybrid kost als FR, het instapniveau voor deze motorisering, 37.505 euro. De 1.5 eTSI kost bij vergelijkbare uitrusting 36.290 euro, wat neerkomt op een verschil van 1.215 euro. Voor dat geld krijg je bij de e-Hybrid dus wel flink wat meer vermogen, maar de plug-in hybride moet wel bij je gebruikspatroon passen om er ook een economisch voordeel uit te kunnen halen.

204 pk
350 Nm
220 km/h
7,7 s
4,7 (1.1) l/100km
27 g/km
A
22%
€ 27.690
€ 37.829
€ 694 / maand
€ 0 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • 2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition

  • 2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • 2018 - Seat Leon Cupra R

  • 2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

  • 2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

  • 2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • 2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR

  • 2010 - Seat Leon Cupra R

  • 2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

  • 2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance