Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

- 25 juli 2021

Cadeau

De Puma is natuurlijk iets zwaarder dan een Fiesta, maar door de toegenomen trekkracht weet de auto dat de verbloemen bij de acceleratie naar honderd kilometer per uur. En ook op tussensprintjes pakt de auto op alsof het niets is, zelfs als je in zes op je gemakje invoegt op de snelweg sprint de auto er vandoor als het moet. Met op de achtergrond de fijn klinkende driecilinder waarmee we zulke goede vrienden geworden zijn. Wat maakt de Puma ST dan zo bijzonder? Het gaat bij de auto niet om kracht, of snelheid. Het is een bijzonder gevoel van rijplezier dat de auto tot zo'n fijn totaalpakket maakt. Het is de manier waarop je een bocht instuurt en ook moeiteloos weer uitkomt, de precieze notie die je hebt van wat de auto aan het doen is én gaat doen met daarbij de strak schakelende zesbak die precies doet wat je wilt. Aan alles merk je dat dit een auto is die door liefhebbers is gemaakt. Een cadeau van Ford Performance, dat we graag blijven uitpakken.
Zijn er dan helemaal geen minpunten? We zouden eigenlijk alleen de motorsteunen vervangen. De standaardexemplaren kunnen niet voorkomen dat de motor een beetje duikt bij het accelereren, wat onrustig overkomt. En omdat de Puma ST iets comfortabeler (met de nadruk op iets) is dan de sportiefste Fiesta, kun je de auto prima als dagelijks vervoer gebruiken. Houd dan wel rekening met een niet al te mals praktijkverbruik, want zoals het een echte driecilinder betaamt lust de 1.5 EcoBoost wel een slokje bij een sportieve rijstijl. Maar je gooit de auto met liefde weer vol aan de pomp als je denkt aan hoeveel lol je aan de cross-over beleeft.

200 pk
320 Nm
220 km/h
6,7 s
9,6 (6) l/100km
155 g/km
F
22%
€ 41.525
€ 44.225
€ 811 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Toyota Yaris Cross 130 Hybrid Launch Edition

  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • 2020 - Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line