Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

- 25 juli 2021

Hot hatch of cross-over?

De beschrijving van de multimediasystemen, de rijhulpsystemen en de zichtbaarheid rondom kun je in de test van de gewone Puma teruglezen. Bij de ST gaat het er natuurlijk om hoe de cross-over rijdt en of de hooggespannen verwachtingen waar worden gemaakt. Het korte antwoord hierop is niet alleen ja, ze worden zelfs nog overtroffen. Toen we de Fiesta ST op de bochtige wegen in Zuid-Frankrijk reden, bedachten we ons dat dit rijplezier echt alleen maar door een hot hatch kan worden geboden. De lage zit, de stijfheid van de carrosserie en het directe stuurgedrag is wat ons betreft nog steeds onovertroffen in het segment.

Maar we hadden niet kunnen bedenken dat de Puma ST zo dicht in de buurt van zijn lagere broer zou komen, als het gaat om ervaring tijdens de rit. De auto is ontzettend direct, heeft nog nooit van overhellen gehoord en lijkt aan de weg te kleven. Toegegeven: het briljante Quaife Sperdifferentieel en de Michelin Pilots Sportbanden dragen daar ontzettend aan bij. Alleen het sperdif is de 1.115,- euro die het Performance Pack moet kosten al dubbel en dwars waard. In alles is de Puma meer hot hatch dan cross-over.

200 pk
320 Nm
220 km/h
6,7 s
9,6 (6) l/100km
155 g/km
F
22%
€ 41.525
€ 44.225
€ 811 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • Mazda MX-30 E-Skyactiv Luxury

  • Nissan Juke DIG-T 117 6MT N-Design

  • Hyundai Kona EV 64 kWh Premium

  • 2020 - Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line