Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

- 25 juli 2021

Grijpgrage sportstoelen

Als je instapt in de Puma ST wordt al direct duidelijk dat je in het sportieve topmodel van dit type auto bent gestapt. Het centrale scherm licht op met een ST-logo en de startknop knippert pulserend om maar zo snel mogelijk de motor te mogen inschakelen. Maar de echte blikvangers zijn natuurlijk de Recaro sportstoelen. En we kunnen je geruststellen: ze zitten zoals ze eruit zien. Dus behoorlijk laag voor in een cross-over en zeer uitgebreid te verstellen. In bochten wordt je werkelijk vastgegrepen, al kunnen we voorstellen dat de bredere mensen onder ons al snel één van de wangen in hun rug hebben prikken. Bij ons zitten ze in ieder geval als gegoten en dat het stuur uitgebreid te verstellen is maakt het feest compleet. De schakelpook ligt goed in de hand en helpt je moeiteloos door de verzetten heen.

Anders dan bij de Fiesta ST zit de knop om de rijmodus te veranderen nu op het stuur. Je kunt door de rijmodi heen bladeren, of niet om de hete brij heen draaien en met de S-knop direct de Sportstand activeren. Daar was het anders ook op uitgelopen natuurlijk. Naast de sportstoelen, het sportstuurtje en de ST-projecties op de schermen is het binnenste van de ST grotendeels vergelijkbaar met de gewone Puma. De grote Recaro's maken de toch al niet zo ruime achterbank nog iets minder riant, toch heb je meer been- en hoofdruimte dan je op basis van het gedrongen exterieur zou verwachten. In de kofferbak wacht voor mensen die de Puma niet kennen nog een verrassing, want ook de ST heeft de handige MegaBox onder de laadvloer. Met een inhoud van ruim 80 liter is het niet alleen een prima opbergplek voor grotere stukken bagage, je kunt ook je modderlaarzen er met een gerust gevoel in plaatsen. De MegaBox heeft namelijk een ventiel dat je los kunt draaien, zodat je de box eenvoudig kunt uitspuiten. Ook aan het praktische gemak is dus gedacht.

200 pk
320 Nm
220 km/h
6,7 s
9,6 (6) l/100km
155 g/km
F
22%
€ 41.525
€ 44.225
€ 811 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • 2020 - Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line