Best beschaafd
Uiterlijk en interieur zijn natuurlijk belangrijke afwegingen om een auto al dan niet aan te schaffen. Maar bij een bolide als de 508 PSE is het rijgedrag het argument dat er het meeste toe doet. Op papier zijn de cijfers in ieder geval overweldigend. 360 pk en 520 Nm, vierwielaandrijving en een topsnelheid van 250 km/h spreken boekdelen, maar het gaat erom hoe dat in de praktijk wordt ingezet.
We kunnen je geruststellen, de auto is net zo snel als zijn specificaties doen vermoeden. Het gaat er alleen een stuk beschaafder aan toe dan we op basis van het uiterlijk zouden verwachten. Het begint al met het starten: de druk op de startknop resulteert niet in een grommende motor en roffelende uitlaat, maar de stilte overheerst. De auto start namelijk alleen elektrisch en pas bij het wegrijden springt de 200 pk sterke 1.6 viercilinder bij. Overigens is dat afhankelijk van de rijmodus die je instelt, want in hybride- en elektrische modus zal de auto zoveel mogelijk elektrisch rijden.
Maar alles aan deze auto schreeuwt Sport, dus we selecteren deze stand natuurlijk als eerste. De auto levert in die stand zijn maximum vermogen, genoeg om de auto in 5,2 seconden naar de 100 km/h te katapulteren. De grotere spoorbreedte en verhoogde torsiestijfheid zorgen voor een directer en gevoeliger stuurgedrag, terwijl je door de hybrid4-aandrijving en de bredere sportbanden het gevoel hebt dat de auto aan het asfalt kleeft.
2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure
2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure
2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT
2015 - Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT
2012 - Peugeot 508 SW RXH HYbrid4
2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active
2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure