Op de goede weg
In feite valt de ID.4 in het EV-landschap tussen twee segmenten in. Hij is qua formaat goed vergelijkbaar met nieuwkomer Aiways U5 en de Kia e-Niro komt ook in de buurt, maar qua prijs en afwerkingsniveau is hij duidelijk boven deze twee auto's gepositioneerd. De ID.4 staat echter lager op de ladder dan EV's als de Audi e-tron en Mercedes-Benz EQC. Dat maakt dat de Volkswagen een tamelijk unieke positie inneemt en vooralsnog weinig concurrentie te dulden heeft. Daar komt verandering in, want binnenkort brengt concerngenoot Skoda de Enyaq op de markt en fabrikanten als Stellantis en Renault werken eveneens aan een uitbreiding van het EV-aanbod.
Volkswagen laat met de ID.4 echter zien dat het op de goede weg is als het gaat om haar elektrische offensief. De SUV biedt beduidend meer ruimte en een hoger afwerkingsniveau dan de ID.3, waarmee hij zijn meerprijs dus op meerdere fronten rechtvaardigt. Op softwarematig gebied valt er echter nog wel wat winst te behalen en ook de bediening van de verschillende functies in de auto is niet altijd even intuïtief. Daarnaast is de ID.4 een zware jongen, wat betekent dat hij de ID.3 voor zich moet dulden als het gaat om de prestaties en dat de actieradius ondanks zijn grotere accucapaciteit van 77 kWh niet heel veel hoger ligt.
Al met al is de ID.4 echter een volwassen aanvoelende EV die voor de meeste Volkswagen-rijders zal voelen als thuiskomen. Nu alleen die software nog...
- Ruim interieur
- Comfortabel en stil
- Afwerking interieur
- Zwaargewicht
- Softwarematige bugs
- Prestaties niet indrukwekkend
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense
Jeep Compass 4xe 240 Plug-in Hybrid S
Peugeot 3008 SUV Hybrid Blue Lease GT Pack
Mercedes-Benz GLA 200 7G-DCT Premium Plus AMG Line
Mercedes-Benz GLB 200 7G-DCT Advantage
Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybride ST Line X
Peugeot 3008 HYbrid4 GT
Skoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline Business
Audi Q3 35 TFSI S Tronic S Line
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone 2WD
Volvo XC40 D3 Geartronic Inscription