Hybride met night vision
De hybride-aandrijving van de 3008 laat het vermogen verder groeien tot 225 pk. Is dat niet voldoende? Dan heeft Peugeot ook nog de vierwielaangedreven Hybrid4 met liefst 300 pk in de aanbieding. Behelpen is het geenszins met de testauto, want de cross-over komt vlot van zijn plek. In de volledig elektrische modus voelt de auto het soepelst aan, daarin pakt de auto vlot op en bovendien blijven motorgeluiden je bespaard. Pas wanneer je het gaspedaal volledig intrapt zal de benzinemotor bijspringen. Een lichte aarzeling voel je dan in de aandrijflijn, maar vervolgens werkt het geheel harmonieus samen. Met het afremmen op de motor vul je de batterij weer aan, maar natuurlijk heeft het opladen aan een laadpaal het meeste effect.
Volledig volgeladen biedt de auto een elektrisch rijbereik van 55 kilometer, terwijl je ook nog beschikt over een benzinetank van 43 liter. Je voelt dat de 3008 zwaarder is dan zijn broers zonder elektromotoren, maar log wordt het niet. De besturing is licht en doeltreffend. Door het kleine stuurwiel plaats je de auto ook prima in een bocht en bovendien wordt overhellen beperkt door de goede demping. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de testauto iets stoteriger aanvoelt dan bijvoorbeeld de benzineversie. Qua rijeigenschappen en vermogen verlang je niet naar de krachtigere Hybrid4, terwijl de prijs van de twee voertuigen aanzienlijk scheelt. Ga je regelmatig met grote caravan of zware aanhanger op pad? Dan zijn Peugeots Hybrids met hun 1.250 kg trekvermogen waarschijnlijk geen optie.
De veiligheidssystemen van de 3008 zijn ook weer up-to-date. We merken dat de rijbaanhulp een stuk minder bemoeizuchtig is en dat de dodehoekhulp accurater werkt. Fijne toevoeging is ook de nachtzichtassistent, die in het donker waarschuwt voor iets dat je met het blote oog nauwelijks waar kunt nemen. Een unicum in het segment en een onderschat veiligheidsmiddel.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus