Opel Astra 1.4 Edition

Michel van Breugel - 19 september 2006

Het interieur

Het interieur van de Astra straalt rust uit. Het valt meteen op dat Opel veel waarde hecht aan kwaliteit, aangezien de kwaliteitsbeleving groot is: nauw aansluitende panelen en gelijkmatige naden. Het dashboard ziet er goed uit en de gebruikte materialen voelen goed aan. Het dashboard is vanwege de grijstinten erg saai, ook al fleurt het aanwezige aluminium in deze Edition versie het wel een beetje op.

De klokkenwinkel is stijlvol en goed afleesbaar. Helaas missen we een temperatuurmeter voor de koelvloeistof. Op het stuurwiel komen we bedieningsknoppen voor de radio/cd-speler tegen. Op de middenconsole zijn, naast de radio/cd-speler, de airco en ventilatiebediening aanwezig. Alles is goed te bedienen en goed onder handbereik. Het infodisplay geeft de gewenste informatie, waaronder de dagafstand, actieradius, de actuele tijd/datum, buitentemperatuur en radiofrequentie en is ook bij fel zonlicht nog goed afleesbaar.

De zithouding is, onder meer dankzij de standaard in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en het in hoogte- en diepte verstelbare stuurwiel, probleemloos in te stellen. Het zitcomfort is behoorlijk aan de stevige kant, typisch Duits. De stoelen in de Astra zijn nog steeds niet de beste uit zijn klasse, maar de vrij hoge zijsteunen, het lange zitkussen en de goede instelmogelijkheden zorgen er wel voor dat het aangenaam vertoeven is voorin de Astra. Een fijn gegeven is nog dat de armsteun, tussen de voorstoelen in, met de bestuurdersstoel mee verstelt.

Op de achterbank van de Astra is het niet over bemeten groot, overigens nagenoeg hetzelfde als concurrerende modellen. Ben je iets langer dan gemiddeld, dan zit je met je knieën behoorlijk ver opgetrokken, hoewel de hoogte geen enkel probleem vormt. Ook de ruimte onder de voorstoelen houdt niet over. Iemand met een grote schoenmaat krijgt zijn voeten nauwelijks onder de voorstoelen. De zit op de achterbank is te vergelijken met de zit in de voorstoelen, echter ontbreekt het hier logischerwijs wat meer aan zijdelingse steun.

De kofferruimte in de Astra heeft een standaard inhoud van 380 liter, wat vrij groot is in zijn klasse. Met geopende achterklep valt op dat de hoedenplank hoger dan gemiddeld is bevestigd. Dit is direct ook het geheim waardoor de bagageruimte zoveel liters inhoud bevat. De hoog geplaatste hoedenplank heeft wel direct weer een effect op de achterruit: die is wat kleiner uitgevallen wat het zicht naar achter meer beperkt. Er moet wel bij vermeld worden dat de 380 liter inhoud alleen gehaald wordt indien je de reperatiekit voor de banden achterwege laat. Mét deze reperatieset telt het volume 347 liter. Wanneer de achterbank, in twee of drie delen al naar gelang de uitvoering en de opties, neergeklapt wordt ontstaat er een laadruimte van maximaal 1265 liter. De laadvloer is echter niet geheel vlak, maar er zijn merken die het slechter doen.

90 pk
125 Nm
178 km/h
13,7 s
onb (6.3) l/100km
146 g/km
E
22%
€ 19.345
€ 21.195
€ 389 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive

  • Citroën C4 Berline 1.6 16v Ligne Prestige

  • Ford Focus 1.6i-16V Futura

  • Mazda 3 1.6 S-VT Executive

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Seat Leon 2.0 FSi Sport-Up

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • 2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • 2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+

  • 2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

  • 2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • 2012 - Opel Astra GTC OPC

  • 2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • 2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • 2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • 2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • 2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo