Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

Max Veldhuis - 13 juli 2020

In balans

Als de Volkswagen Golf ergens om bekend staat, dan is dat wel om zijn neutrale rijgedrag. Hij biedt in feite een gulden middenweg tussen comfort en sportiviteit. Bij de Golf 8 is dit wederom het geval; het is gewoon een voortzetting van wat er al was. De testauto beschikt over Dynamic Chassis Control, wat betekent dat de demping variabel ingesteld kan worden. Het verschil is duidelijk merkbaar, maar uitgesproken sportief wordt het nooit. Wel blijft de Golf in de bochten mooi vlak en is de wegligging dik in orde, tevens laat de auto zich prima plaatsen in bochten. De besturing is mooi direct, maar biedt weinig gevoel. Het is geen aanrader om de variabele stuurbekrachtiging in 'Sport' te zetten, want dan wordt het veel te zwaar. Gelukkig kun je via 'Individual' de rijmodi per onderdeel afzonderlijk naar wens aanpassen. Wij raden aan om de besturing lekker in 'Comfort' te laten en desgewenst de rest in 'Sport' te zetten.

Nieuw voor de Golf 8 is de eTSI-krachtbron. In feite is dit dezelfde 1.5 TSI als in het vorige model, maar nu wordt deze ondersteund door een 48 V-boordnet met een starter-generator. Deze 'mild hybrid' aandrijflijn heeft een aantal voordelen. Zo slaat de motor bijna direct weer aan wanneer er gebruik wordt gemaakt van het start-stop systeem en kan de auto tijdens de vrijloop de motor uit zetten wanneer de voet van het gas af gaat, zodat er meer brandstof wordt bespaard. Dit doet de Golf niet altijd, maar alleen wanneer dat volgens de data van de navigatie zinvol is. Verder kan de starter-generator zorgen voor een tijdelijke boost, waardoor het toerental van het maximum koppel 25 procent eerder wordt bereikt.
 
Tijdens het rijden is dit goed te merken, want met name onderin biedt de 1.5 eTSI lekker veel kracht. De motor werkt goed samen met de DSG en is meer dan krachtig genoeg voor de Golf. Ook produceert hij nog best een sportief geluid wanneer je gas geeft. Het verbruik is bovendien zeer gunstig te noemen. Het testverbruik was 1 op 17, maar met een rustige rijstijl is 1 op 20 prima haalbaar. Al met al is de 'e' in eTSI dus een waardevolle toevoeging te noemen.

150 pk
250 Nm
224 km/h
8,5 s
5,8 (4.7) l/100km
108 g/km
B
22%
€ 25.120
€ 45.479
€ 834 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI