Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

Max Veldhuis - 13 juli 2020

Opgeruimd en digitaal

In het interieur van de Golf 8 zien we dat Volkswagen de boel juist wél wat meer heeft opgeschud. Het ontwerp lijkt bijna van Audi afkomstig, zo strak is het vormgegeven. De afwerking is zoals je dat verwacht van Volkswagen. Het materiaalgebruik is top, alleen op de middenconsole vinden we wat harder plastic. Door het verdwijnen van de pook van de automaat is dit gedeelte van het interieur wel een stuk opgeruimder dan voorheen; à la Porsche zit er nu een klein pookje waarmee je de bak kunt bedienen. Verder springen de twee grote schermen op het dashboard meteen in het oog. De nieuwe Golf is beduidend digitaler dan zijn voorganger. De interface werkt goed en snel, maar door de spaarzame hoeveelheid knoppen is het minder intuïtief dan voorheen. Ook bevatte het systeem een paar bugs: het volume van de radio wilde soms niet harder en de telefoon koppelde ook niet altijd even gemakkelijk. In een premium product verwacht je wel dat dit soort zaken gewoon goed werken.

Wat betreft de ruimte zit het wel goed in de nieuwe Golf. De auto is eigenlijk nauwelijks gegroeid, dus zowel de interieur- als bagageruimte zijn goed vergelijkbaar met het vorige model. Voorin zit je zeer goed, de voorstoel is ruim voldoende instelbaar en beschikt over zaken als een uitschuifbare zitting en massagefunctie. De passagier komt er wat bekaaider vanaf, die moet het doen met een -overigens niet verkeerd zittende- standaard stoel. Al met al is het in de nieuwe Golf nog steeds prima vertoeven, maar de grote voorsprong die het merk eerst had op de concurrentie, is nu nog maar marginaal te noemen.

150 pk
250 Nm
224 km/h
8,5 s
5,8 (4.7) l/100km
108 g/km
B
22%
€ 25.120
€ 45.479
€ 834 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI