Vlucht naar voren
In het C-segment was de BMW 1 Serie uniek; het was namelijk de enige optie wanneer je achterwielaandrijving wilde hebben. Vanaf heden is die mogelijkheid er niet meer, want de hatchback uit Beieren drijft voortaan zijn voorwielen aan. Hiermee slaat BMW een behoorlijk andere weg in.
Freude am Fahren is toch wel de lijfspreuk van BMW. Sinds jaar en dag kunnen liefhebbers van een strakke wegligging bij het merk terecht. De afgelopen jaren is er echter een koersverandering zichtbaar in München. Nog steeds rollen er fantastische rij-ijzers uit de fabriek, maar het merk is ook praktische en milieuvriendelijke modellen gaan verkopen. Ondanks de goede verkoopcijfers kunnen deze modellen de goedkeuring van de puristen absoluut niet verdragen. De grootste klap voor deze groep liefhebbers moet toch wel de introductie van de nieuwe 1 Serie zijn geweest. De instapper van BMW heeft geen achterwielaandrijving meer en er is geen zescilinder meer leverbaar. Daar staat tegenover dat de hatchback een stuk praktischer en veelzijdiger is geworden, waarmee het merk een grotere kopersgroep aan wil spreken. Kan de auto wellicht beide groepen klanten tevreden stellen: meer praktische bruikbaarheid én nog steeds leuk om te rijden? Wij nemen de proef op de som in een uitgebreide rijtest.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium