Ruim bemeten vermogen
Het sportieve uiterlijk wordt nog eens extra kracht bijgezet tijdens het rijden. De 1.6 T-GDi DCT7 met 204 pk die wij rijden is de topmotorisering. Een stoplichtsprint waar de Kia als absolute winnaar uit de bus komt wordt met deze versie regelmatig realiteit. De auto mag dan hoger op zijn poten staan; tijdens het rijden merk je daar bijzonder weinig van. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de relatief lage zitpositie die kan worden ingesteld. Van overhangen in de bocht is nauwelijks sprake en het stuur geeft je voldoende feedback. De DCT7 bak die standaard wordt geleverd bij deze motor heeft nog wel eens zijn nukken. Op lagere snelheden heeft de bak de neiging wat hoog in de versnellingen te kruipen waardoor de auto nadrukkelijk moet terugschakelen wanneer extra vermogen is vereist. Dit kan worden verholpen door de auto in de sportstand te zetten. Daarin lopen we dan tegen het tegenovergestelde aan; de auto blijft net te lang hoog in toeren. Het duurt langer voor er wordt opgeschakeld bij rustiger rijgedrag.
In combinatie met de DCT7 automaat is autonoom rijden level 2 toegepast. Door te werken met Adaptieve Cruise Control en Lane Following Assist kan de auto voor een deel autonoom rijden. Fijn en betrouwbaar werkt dit systeem nog niet. Met name op de N-wegen worden de lijnen op het wegdek niet herkent. Scherp blijven is én blijft dus een must.
Jeep Avenger 4xe The North Face Edition
Seres 3
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Peugeot e-2008 GT Premiere
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
MG ZS EV Luxury
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense