Het ontbrekende element
Wat betreft de rij-eigenschappen van de C-HR waren we de vorige keer eigenlijk al behoorlijk positief. De crossover ligt zeker voor het type auto goed op de weg en met het GA-C platform heeft Toyota een mooie balans tussen comfort en dynamiek te pakken. Het sturen verloopt vrij licht, maar de C-HR is in de bochten goed te plaatsen. Met zo'n goed onderstel misten we alleen nog wel wat vermogen. Gelukkig heeft Toyota dit opgelost door C-HR te voorzien van de 2.0 High Power Hybrid, de 184 pk sterke hybride aandrijflijn die we al kennen uit de Corolla. Dit was precies wat de C-HR nodig had. Nog steeds vergt het rijden met de CVT enige mate van gewenning, maar wanneer je het gas op de juiste manier doseert, merk je dat er veel meer rust in de auto is gekomen. Niet langer heb je het idee dat de motor er heel hard aan hoeft te trekken om de vaart erin te krijgen. Op het gebied van topsnelheid boek je geen winst -hij is nog steeds begrensd op 180 km/h- maar in de tussensprints is de C-HR merkbaar een stuk gretiger geworden.
Ondanks het toegenomen vermogen is de C-HR dankzij de hybride technologie nog steeds behoorlijk zuinig. Wij noteerden een testverbruik van 1:16,5 (ongeveer 6,1 liter op 100 km). Hierbij moet gezegd worden dat het waarschijnlijk mogelijk is om nóg zuiniger te rijden met de elektromotoren als je niet teveel snelwegkilometers mee pakt. Dan gaat hij namelijk wat meer drinken, waardoor het gemiddeld verbruik ook hoger uit komt. Als je in de stad met beleid accelereert, kun je op een hoog percentage aan elektrische kilometers komen. Of je dat ook kunt zien? Jazeker, vanaf nu is het met de 'EV Monitor' in de boordcomputer mogelijk om dit percentage in de gaten te houden. Al gauw zul je merken dat het bij iedere rit weer een sport is om het getal zo hoog mogelijk te krijgen. Een leuke feature die ook nog eens goed is voor de portemonnee. Toyota is inmiddels aanbeland bij de vierde generatie van haar hybride aandrijflijn en laat zien dit concept perfect onder de knie te hebben.