Niet anders, tot....
Rijden met de 3008 HYbrid4 gaat in de basis niet anders dan bij de minder-vermogende versies. Pas als je het gaspedaal flink vloert, blijkt hoe snel de auto van z'n plek gaat. Dit werd tijdens onze testroute nog eens extra benadrukt toen er een flink stijgingspercentage overwonnen moest worden; de 3008 gaf geen enkele krimp. Op een vlakke weg moet hij zelfs net binnen de zes seconden de '100' kunnen aantikken. Hoewel de auto door zijn accupakket en toegevoegde elektromotoren flink aan gewicht heeft gewonnen, merk je dat tijdens het rijden niet. Overmatig overhellen bij het nemen van een bocht of 'duiken' tijdens het remmen zijn hem vreemd.
Wat is gebleven is de wendbaarheid. Dankzij een opvallend kleine draaicirkel is de auto niet alleen geschikt voor lange snelwegritten, maar ook in de stad voelt hij zich als een vis in het water. Een representatief testverbruik was door het veelvuldig offroad rijden en de gevarieerde testroute niet te noteren. Peugeot geeft voor de 3008 HYbrid4 een gemiddeld verbruik op van 1.4 liter per 100 kilometer. Dit is gebaseerd op een volle accu en een elektrische actieradius van 59 kilometer. In de praktijk verbruik je dus meer brandstof, maar in ieder geval een stuk minder dan de standaard benzine-uitvoeringen.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus