Fraai met een beperking
We vragen ons af of Peugeot verwende consumenten - die normaliter vooral shoppen bij merken die opereren in het hogere segment - met deze 3008 naar zich toe kan lokken. Met alleen een fraai ogende koets lukt dat helaas nog niet; De eerste indruk na het openen van het portier is voor deze koper minstens zo belangrijk. Qua afwerking en materiaalgebruik heeft Peugeot de afgelopen jaren al enorme stappen gezet. Werd je in het vorige decennium nog vaak geconfronteerd met hard en lelijk ogend kunststof, dat is nu verleden tijd. Zo ver het oog en de tast reikt, is de 3008 voorzien van fraai uitziende materialen en zijn de naden gelijk en erg klein. Omdat je ook volledig elektrisch kunt rijden met deze 3008 is hij uitermate geschikt om de kleinste rammels en trillingen waar te nemen. Deze ontbreken echter en geven nogmaals aan hoeveel energie en geld er is gestoken om het interieur op een hoogwaardig niveau te brengen. Zelfs als we de gebaande paden verlaten - waarover later meer - blijven bijgeluiden vanuit het interieur achterwege.
Verschillen met andere uitvoeringen van de 3008 zijn ook in het interieur met een vergrootglas nauwelijks te vinden, maar zowaar hebben we iets gevonden. Uiteraard mag je voor een prijs van iets meer dan 54 mille verwachten dat je baadt in luxe. Dát is dan ook zo met een fraaie bekleding van de stoelen en portieren en een perfecte uitvoering van zowel de I-cockpit als het multimediasysteem. Subtiele verschillen vind je in de vorm van de instellingen van de rijmodi. Hierin zijn de keuzes voor zowel een volledig elektrisch gebruik en de modus voor aandrijving op alle wielen toegevoegd. Een ander verschil merk je als je bagage wilt opbergen in de auto. In de 3008 met enkel een brandstofmotor heb je voor 520 liter plek achterin de auto, maar in de geteste HYbrid4 is dat geslonken tot 395 liter. Hetzelfde verschil zie je in de maximale ruimte als je de achterbank geheel omklapt. Dit verschil is te verklaren door de plaatsing van een elektromotor op de achteras.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus