Wolf in schaapskleren
Peugeot onthulde in het jaar 2008 de eerste generatie van de 3008. Zijn uiterlijk was op z'n zachts gezegd controversieel en kreeg daarom niet van iedereen de handen op elkaar. Hoe anders was het toen het merk in 2016 het doek van de tweede generatie van hun compacte SUV af trok. Met zijn gedrongen koets, strakke lijnen en een erg fraai interieur waren zowel journalisten als de consument dolenthousiast. Het is daarom ook geen wonder dat de auto in 2017 prompt de titel van 'Auto van het Jaar' kreeg. Waar de eerste generatie in zijn topjaar 'slechts' 3.700 exemplaren wist te verkopen in Nederland, ging de huidige 3008 in zijn eerste jaar hier al ruim overheen met meer dan 5.200 tenaamstellingen.
De 3008 zit in 2020 in zijn vierde levensjaar, maar dat is hem an sich nog niet af te zien. In het concern waaronder Peugeot valt, heeft de 3008 twee broers: de Opel Grandland X en de DS 7. De eerstgenoemde heeft een wat braver ontwerp en de tweede kenmerkt zich juist door een extravagant in- en exterieur. De Peugeot nestelt zich perfect tussen beiden en doet nog geenszins verouderd aan, al valt hij wel wat uit de toon naast de nieuwe toevoegingen aan het modellengamma; hij moet de typisch 'slagtanden' ontberen. Met de toevoeging van de HYbrid4 verandert er eigenlijk weinig aan het ontwerp. Wel is er een extra 'klep' toegevoegd, waarachter de aansluiting voor de laadstekker zich bevindt. Voor de leek is dit echter niet zichtbaar, waardoor zelfs de krachtigste variant van de 3008 zich zonder moeite mengt tussen zijn broeders en de rest van het verkeer. Hierdoor is het toch stiekem best een wolf in schaapskleren!
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus