Audi A4 40 TFSI

- 17 december 2019

Meer is niet nodig

Onder de kap van de door ons gereden Audi A4 ligt een '40 TFSI', wat in dit geval staat voor een twee liter grote motor met 190 pk die gekoppeld is aan een zeventraps DSG-automaat. In de praktijk biedt deze combinatie meer dan je nodig hebt, want de acceleratie en topsnelheid zijn meer dan voldoende in het Nederlandse verkeer. Vanuit stilstand heb je slechts 7,5 seconden nodig om de '100' te bereiken en de topsnelheid van 238 km/u zul je in ons land in de praktijk nooit halen. Het is vooral de manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft die ons kan bekoren. Nooit hebben we het gevoel dat we een hoger aantal paardenkrachten nodig hebben om ons beter door het vaderlandse verkeer te laten gaan. Het relatief hoge koppel van 320 Nm zorgt ervoor dat je ook op tussensprints goed versnelt en je mede-weggebruikers veelal het 'snot-voor-ogen' rijdt.

Uiteraard kun je zelf bepalen in welke rijmodus de auto staat. In de praktijk blijkt de meest sportieve setting - Dynamic - het prettigst. Hij reageert dan net wat prettiger op het gas en de besturing is wat zwaarder, maar bovenal is dan de samenwerking tussen de automaat en de motor optimaal. In de andere standen schakelt de bak op vreemde momenten en doet hij wat 'lui' aan. In 'Dynamic' schakelt hij net wat sneller een tandje terug als je snel wilt inhalen, toch blijft het totaalpakket overtuigend comfortabel en dat is precies wat past bij het karakter van deze auto; hij nodigt niet echt uit tot sportief rijgedrag. Dit resulteert in een gemiddeld verbruik van 6.8 liter per 100 kilometer. Voor een auto met ruim voldoende vermogen en dit formaat is het een nette waarde. Wil je toch minder brandstof verbruiken, dan biedt Audi uiteraard ook een brede range aan dieselmotoren.

190 pk
320 Nm
238 km/h
7,5 s
onb (0) l/100km
138 g/km
B
22%
€ 42.925
€ 59.898
€ 1.098 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • Volvo V60 D4 Momentum

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • 2013 - Audi RS 4 4.2 FSI

  • 2012 - Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2010 - Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • 2007 - Audi A4 1.8T Advance

  • 2006 - Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line