Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

- 3 februari 2020

Mild Hybrid biedt uitkomst

Belangrijk nieuws na de modelwijziging is onder de motorkap te vinden. Daar is nog steeds de 1.5 Skyactiv-G benzinemotor geplaatst, maar deze wordt geholpen door het Mazda M Hybrid System, dat een geïntegreerde startdynamo biedt met een opslagaccu. De elektriciteit draagt bij aan een snelle start en ondersteunt bij tussensprintjes, maar de teruggewonnen energie bij remmen en uitrollen wordt ook opgeslagen, zodat er minder brandstof nodig is. De techniek kennen we onder andere uit de Mazda 3, maar ook in de kleinste telg van de familie werkt het systeem erg fijn. Je merkt dat het overschakelen soepeler verloopt, doordat de motor nog eerder oppakt met behulp van de opgeslagen stroom uit de condensator.

Los van de stroomhulp is het goed om te vermelden dat de Mazda 2 nu standaard is geleverd met een zesbak, die zeer prettig in de omgang is. Je tikt de pook gemakkelijk en met korte slagen door de verzetten. We rijden in de atmosferische benzinemotor met 90 pk en die motor bevalt ons goed, mits je hem wat hoger in de toeren houdt. Omdat de afgifte van het vermogen zo geleidelijk verloopt, heb je onderin het toerenbereik nog wel eens het idee dat er niet veel gebeurt. Maar eenmaal op gang, weet de 2 ook echt niet van ophouden. Daar waar een klein turboblokje het al voor gezien houdt, blijft de 1.5 Skyactiv-G lekker doorblazen. Op de binnenwegen rond Athene weten we bovendien een alleszins redelijke 5,7 liter op de 100 kilometer te noteren op de boordcomputer. Het helpt ook mee dat de Mazda nog steeds één van de lekkerst sturende auto's in zijn klasse is. De respons is direct en natuurlijk, zonder dat het onrustig sportief aanvoelt. Het onderstel is daarop aangepast en weet hetzelfde gevoel af te geven. Bochten zijn geen enkel probleem, maar je wordt niet uit je stoel getrild bij de eerste de beste oneffenheid.

90 pk
148 Nm
183 km/h
9,8 s
5,7 (4.1) l/100km
94 g/km
A
22%
€ 17.490
€ 23.490
€ 431 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2024 - Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • 2015 - Mazda 2 1.5 90 pk GT-M

  • 2011 - Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M

  • 2011 - Mazda 2 1.3hp TS+

  • 2007 - Mazda 2 1.5 Executive

  • 2006 - Mazda 2 1.4i Première