Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

Max Veldhuis - 14 september 2019

Focus op comfort

Meestal worden de rij-eigenschappen van een auto niet drastisch verbeterd wanneer je hem hoger op zijn poten zet. In dynamisch opzicht is dit bij de T-Cross eveneens niet het geval, maar wel als het gaat om het comfort. Oneffenheden in de weg worden goed geabsorbeerd, zonder dat het deinerig wordt. De besturing is daarbij typisch Volkswagen: direct, maar licht en zonder al te veel gevoel. In de bochten merk je ook wel dat het zwaartepunt hoger ligt. Het is echter niet zo dat de T-Cross meteen fors overhelt. Hij blijft in de bochten prima in balans, maar is duidelijk gericht op comfort. Dit is een slimme zet van Volkswagen. De T-Cross is namelijk toch geen auto die je koopt voor het rijplezier. Met een duidelijke focus op comfort wordt er meer onderscheid gecreëerd ten opzichte van de Polo, waardoor er voor ieder wat wils is.

De aandrijflijn is ons inmiddels bekend. Onder de kap ligt de 1.0 TSI driecilinder met 115 pk, welke gekoppeld is aan een zeventraps DSG. Het motortje loopt geraffineerd, produceert de kenmerkende roffel van een driecilinder en pakt onderin goed op. Bovendien levert hij voldoende vermogen voor de T-Cross. Het is geen strepentrekker, maar je kunt prima meekomen met het verkeer. Wel liepen we meer dan eens te stoeien met de transmissie. De DSG schakelt behoorlijk snel op in 'D', waardoor de motor te weinig toeren draait en een brommend geluid gaat produceren. Wanneer je dan weer gas wilt geven moet hij eerst een paar versnellingen terug, waardoor er een kleine vertraging in de reactie op het gaspedaal ontstaat. Zet je de bak in 'S' dan blijft hij juist weer te lang in de versnellingen hangen. Ook bij het wegrijden duurt het soms even voordat de bak aangrijpt, waardoor je er opeens vandoor schiet. De schakelacties verlopen wel onmerkbaar, maar het is jammer dat de bak zich zo wispelturig gedraagt. 

De T-Cross beschikt over verschillende rijmodi, maar die veranderen eigenlijk alleen de gasrespons en de besturing. Hij komt vanwege zijn comfortabele afstemming het beste tot zijn recht in de reguliere modus. De 115 pk sterke driecilinder is een prima match met de kleine SUV en maakt het rijden tot een aangename ervaring. Het is alleen jammer dat de DSG in combinatie met deze motor een klein beetje roet in het eten gooit.

115 pk
200 Nm
193 km/h
10,2 s
6,4 (4.9) l/100km
111 g/km
C
22%
€ 22.620
€ 31.922
€ 585 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Seres 3

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury

  • Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition

  • MG ZS EV Luxury

  • Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

  • Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense

  • Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited

  • Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

  • Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine