Voorsprong in originaliteit
In de inleiding vroegen we ons af of Lexus met de ES voet aan de grond kan krijgen in het Europese E-segment. Wat vast staat, is dat de ES heerlijk comfortabel rijdt, door zijn hybride aandrijflijn relatief zuinig is én bijzonder goed in zijn spullen zit. Bij Audi, BMW, Mercedes en Volvo ben je voor een auto met dezelfde uitrusting als de Lexus stelselmatig meer geld kwijt. Bovendien heeft de ES, zeker in de F Sport-uitvoering, een styling die veel positieve aandacht trekt. Van die aandacht moet je alleen wel houden. In de Nederlandse markt staan de wat meer conservatief ontworpen auto's standaard bovenaan in de lijstjes met verkoopaantallen. Ook is het zo dat de ES in bepaalde opzichten toch echt minder goed scoort ten opzichte van zijn concurrenten. Omdat veel auto's in het E-segment geleased worden, speelt de restwaarde tevens een grote rol. Die ligt bij de ES lager dan bij bijvoorbeeld een Audi A6, waardoor de leasetarieven niet ver uit elkaar hoeven te lopen.
Wij vragen ons daarom af of de ES in staat is om succes te boeken voor Lexus in het Europese E-segment. Wanneer je echter een onderscheidende keuze wil maken en comfort een hoge prioriteit heeft, moet je zeker langs gaan bij de Lexus-dealer. De tijd zal uiteindelijk leren hoeveel exemplaren in ons straatbeeld verschijnen.
- Verfrissend ontwerp
- Veel ruimte voor- en achterin
- Gunstig verbruik
- Overactieve hulpsystemen
- Windgeruis schuifdak
- Nog niet helemaal op premium-niveau