Lexus ES 300h F Sport Premium

Max Veldhuis - 18 maart 2019

Japans vakmanschap

Voor kopers in het E-segment is het misschien wel één van de meest belangrijke selling points: het ontwerp en de kwaliteit van het interieur. Wanneer je veel kilometers aflegt, wil je dat ten slotte in een behaaglijke omgeving doen. Lexus maakt voor haar interieurs gebruik van Takumi-vakmensen. In Japan is 'Takumi' het hoogst haalbare op het gebied van de ambachten. Wanneer we in de ES stappen, voelt en oogt het binnenste op het eerste gezicht kwalitatief hoogwaardig. We zien een mooi geïntegreerd scherm, Hadori-aluminium accenten, de stoelen voelen zacht aan en er is gebruik gemaakt van fijne materialen. Zowel voor- als achterin zit je comfortabel en zeer riant, Lexus stelt zelfs dat de ES achterin de ruimste in zijn klasse is. Naast de beenruimte is ook de hoofdruimte -ondanks de aflopende daklijn- goed te noemen. Sterker nog, wij denken dat de ES een auto is waarin je je ook prima kunt laten rijden.

Wanneer we kijken naar de multimedia, valt het op dat de bediening van het centrale scherm een stuk intuïtiever is geworden dan voorheen bij Lexus het geval was. Nu bedien je het met een touchpad, wat een stuk beter werkt dan de 'joystick' die eerst op de middenconsole zat. De bediening vergt even gewenning, maar na een tijdje verloopt het probleemloos. Het systeem reageert snel op je input en het scherm heeft een hoge resolutie. Ook de stembediening werkt erg goed en volgt je commando's foutloos op. Recht voor de bestuurder is een groot display geplaatst met daarin een ronde cirkel. Deze dient desgewenst als toerenteller en geeft de snelheid en de reisinformatie weer. De cirkel kan ook opzij schuiven om meer informatie weer te geven, bijvoorbeeld over de navigatie of de multimedia. Deze informatie wordt overigens ook weergegeven in het grote head-up display, dat een heldere en duidelijke weergave biedt. Voor de muziekliefhebbers is er het mooie Mark Levinson-audiosysteem met 17 speakers en 1.800 Watt aan vermogen. 

Al met al is het interieur van de ES dus een plaats waar je behaaglijk lange afstanden in kunt afleggen. Wel is het zo dat het design en de functionaliteit van het interieur ondanks de eerder genoemde details nog niet helemaal op het niveau is van de premium Duitsers. De batterij aan knoppen voor de climate control oogt bijvoorbeeld niet echt in harmonie met de rest van het opgeruimde interieur. Ook is de verkeersinformatie van de navigatie niet altijd up to date en wordt de vertraging veelal niet accuraat weergegeven. Wel is er de mogelijkheid om je smartphone te koppelen via MirrorLink, zodat je Apple CarPlay of Android Auto op het grote scherm kunt weergeven.

218 pk
221 Nm
180 km/h
8,9 s
6,3 (4.6) l/100km
106 g/km
A
22%
€ 52.995
€ 64.450
€ 1.182 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Volvo S90 T5 Inscription

  • Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition

  • Jaguar XF 2.0d R-Sport

  • Infiniti Q70 2.2d Performance+