Ontspannen vertoeven
De Lexus ES 300h is voorzien van de vierde generatie hybride aandrijflijn van Toyota. De Japanners zijn al sinds 1998 bezig met deze techniek, wat betekent dat de aandrijving behoorlijk doorontwikkeld is. Onder de kap van de ES schuilt een 2,5 liter atmosferische viercilinder die is gekoppeld aan een elektromotor met zelfopladende accu's. De brandstofmotor levert een vermogen van 178 pk en een koppel van 221 Nm, terwijl de elektromotor assisteert met een extra 120 pk en 202 Nm. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk en alle kracht wordt overgebracht op de voorwielen. Dit is een duidelijke breuk met de voorganger van de ES in Europa, de GS, die nog beschikte over achterwielaandrijving. Lexus ziet nu voor de Europese markt ook meer heil in een focus op comfort.
Wanneer we wegrijden met de ES 300h, merken we dat het overschakelen tussen de elektro- en verbrandingsmotor naadloos verloopt. Eigenlijk kun je alleen via de 'Energy Monitor' op het scherm echt merken hoe de aandrijving verdeeld wordt. Het grootste voordeel van de hybride aandrijflijn is dat het verbruik voor een auto uit het E-segment bijzonder laag is. De ES verbruikt gemiddeld slechts 6,4 liter brandstof op 100 km. Dit cijfer is mede te danken aan het feit dat het met de laatste generatie hybride aandrijflijn mogelijk is om tot 60 à 70 kilometer per uur volledig elektrisch te rijden. Ook schakelt de ES op de snelweg onder de 120 km/h de verbrandingsmotor uit wanneer je het gas loslaat. Wel vereist het elektrisch rijden een zachte rechtervoet, want wanneer je het gaspedaal verder intrapt, springt de verbrandingsmotor al snel bij. In het schakelen tussen de twee verschillende krachtbronnen werkt de CVT-automaat prettig mee. De traploze versnellingsbak maakt van het rijden met de ES een zeer ontspannende ervaring, zonder onderbrekingen van schakelacties. Wanneer je de grote sedan op zijn staart trapt, is het ouderwetse 'loeien' van de motor -een kenmerkend element van de CVT- echter nog steeds aanwezig. Achter het stuur zijn weliswaar flippers gemonteerd, maar zelf 'schakelen' haalt niet echt iets uit. De bak doet waar hij zelf zin in heeft. Dit is geen ramp; een auto als de ES daagt toch niet echt uit tot sportief rijden.
Bij normaal gebruik is de ES op zijn best. De Lexus behoudt zijn grip en torque steer is afwezig. De progressieve dempers zorgen ervoor dat de koets ten alle tijden mooi in balans blijft. Het comfort overheerst. Wanneer je wat sportiever gaat rijden, glijdt de grote auto al gauw over zijn voorwielen weg. De besturing is daarnaast ook niet heel communicatief. De stuurinrichting geeft voldoende tegendruk en de ES laat zich goed plaatsen in de bochten, maar je voelt alleen via het onderstel wat er onder de auto gebeurt. Wanneer je de auto in 'Sport Plus' zet wordt het er allemaal niet beter op. De demping is dan te hard en het sturen kunstmatig zwaar. De rijmodi 'Comfort' en 'Sport' passen het beste bij de ES. In 'Sport' is de auto net even wat beter bij de les dan in 'Comfort', zonder de sportiviteit in overdreven mate door te willen drukken. De Lexus ES is dan ook een auto die zich het beste leent voor het moeiteloos overbruggen van lange afstanden of rustig flaneren op een mooie weg. In het interieur is het ondertussen stil. Wel is er op snelheid rond het schuifdak en de spiegels wat windgeruis te horen. Wanneer je het schuifdak echter volledig afschermt, is het een stuk stiller in de auto. In dit opzicht merk je alleen wel enig verschil met de Duitse concurrentie, waarbij windgeruis eigenlijk nauwelijks hoorbaar is.
Een ander aspect waarin onze Oosterburen en de Zweden nog wel een stukje verder zijn dan de Japanners, is het autonoom rijden. De Lexus ES beschikt over verschillende hulpsystemen, allemaal onderdeel van het vernieuwde 'Lexus Safety System +'. De auto blijft binnen de rijbaan, is alert op veranderende verkeerssituaties en remt subtiel af wanneer je op langzamer verkeer af rijdt, maar het lijkt erop alsof de Lane Keeping Assist zichzelf constant moet corrigeren. Hierdoor ontstaan onrustige bewegingen aan het stuur. Opvallend is ook het gemis van dodehoekdetectie. Zeker omdat het hier toch een grote auto betreft is deze functionaliteit zeer welkom. Het automatisch grootlicht met Matrix LED werkt goed en creëert optimaal zicht in de nacht, wel is het systeem soms aan de late kant wanneer er tegenliggers opdoemen.