Een goede prijsstelling
Normaal gesproken zeggen we op dit punt bij het E-segment dat alles wat op de auto zit erg mooi, maar ook behoorlijk duur is. Niet bij de Lexus ES 300h. De kracht van de Japanners is namelijk nog steeds dat ze erg veel waar voor relatief weinig geld bieden. De ES is als Business Line verkrijgbaar vanaf 52.995 euro. Onze testauto, in de F Sport Premium-uitvoering, heeft een catalogusprijs van iets meer dan 64.000 euro. Standaard is de ES al behoorlijk rijk uitgerust, zo beschikt hij onder meer over stoelverwarming, parkeersensoren en achteruitrijcamera, navigatie, digitale radio, Keyless Entry en LED-verlichting. Onze testauto telt daar de eerder aangehaalde F Sport uiterlijkheden, Matrix-LED koplampen, Adaptive Variable Suspension, Premium-navigatie met een 12,3 inch scherm, elektrisch bedienbare achterklep, Head-Up display en het fenomenale geluidssysteem van Mark Levinson bij op.
Voor ruim 64.000 euro heb je dus een mooie auto die zeer goed in zijn spullen zit, maar zelfs voor de Business Line hoef je je zeker niet te schamen. Het is namelijk allerminst zo dat je dan een 'kale' auto krijgt. De ES is verder nog verkrijgbaar als Luxury Line, Executive Line en als duurste uitvoering de meer chique President Line, die net geen 68.000 euro kost. Daarin ben je bijvoorbeeld ook nog voorzien van stoelkoeling, een elektrisch verstelbare rugleuning achterin en een chauffeursmodus voor de passagiersstoel.
We stelden eerder dat de premium-concurrentie het op sommige vlakken nét iets beter doet dan de ES, maar het wordt nu toch eens tijd om de prijzen erbij te pakken. Kijken we naar de vanafprijs van vergelijkbare auto's, dan zien we dat zelfs de Volvo S90 T4 net iets duurder is met een vanafprijs van ongeveer 55.000 euro. De Mercedes E 200 en de BMW 520iA zijn zo'n 5.000 euro duurder dan de Lexus, ze zitten allebei rond de 57.500 euro. Audi spant de kroon met haar A6, die als 45 TFSI maar liefst 13.000 euro duurder is dan een standaard ES 300h. Hier blijft het niet bij, want het prijsverschil wordt alleen maar groter wanneer we de opties gaan aanvinken. Voor een samenstelling die te vergelijken is met de ES 300h F Sport Premium, moet je bij de Duitse merken rond de 90.000 euro achterlaten voor de bovenstaande modellen. Dat is serieus veel extra geld. De Volvo S90 doet het iets beter, maar is door de bank genomen nog steeds ongeveer 5- tot 10.000 euro duurder. Hier staat wel tegenover dat deze auto's iets waardevaster zijn, maar nog steeds is de Lexus ES 300h een uitstekende aanbieding in zijn segment.