Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

Max Veldhuis - 3 juli 2018

Zoals het een Ford betaamt

De EcoSport rijdt voorspelbaar, in lijn met de rest van het gamma van Ford. Dit betekent dat de zesversnellingsbak trefzeker en licht schakelt. De besturing is daarbij lekker vlezig, zonder overdreven zwaar of licht aan te voelen. De EcoSport laat zich gemakkelijk door het stadsverkeer navigeren, maar op B-wegen kun je er wat de besturing betreft ook prima mee uit de voeten. Het ST-line sportonderstel zorgt ervoor dat het overhellen van de topzware EcoSport binnen de perken blijft. Toch kan het bij sportief rijden niet geheel verhullen dat je met een hoge en relatief zware auto onderweg bent. Hij is wat rijden betreft dan ook niet zo leuk als een Fiesta met standaard onderstel. Daarbij is de demping wat stug voor de korte oneffenheden, die worden niet altijd even fijn weggefilterd. De EcoSport is met het ST-Line onderstel adequaat voor dagelijks gebruik, maar heel comfortabel wordt het nooit. Als je meer comfort zoekt, kun je de ST-line dus het beste onaangevinkt laten op de optielijst.

De 1.0 EcoBoost driecilinder met 125 pk is een erg fijn blokje. Hij doet zijn werk trillingsvrij en in stilte; alleen bij het starten en accelereren merk je aan de karakteristieke roffel dat je met een driecilinder op pad bent. 125 pk is voldoende vermogen voor de EcoSport, maar verwacht geen allesvernietigende prestaties. De krachtbron maakt graag toeren, maar onderin pakt hij bij lagere snelheden ook prima op. Alleen op provinciale wegen moet je voor de vlottere inhaalacties soms terugschakelen van de zesde naar de vijfde versnelling. Het verbruik van de EcoSport is prima te noemen. Gedurende het weekend dat we de auto mee hadden, konden we met een normale rijstijl gemakkelijk een gemiddelde van 1 op 15 noteren. Als je houdt van structureel stevig doorrijden zal dit verbruik een stuk minder gunstig uitvallen. Vanaf 120 km/h gaat de driecilinder namelijk exponentieel meer verbruiken. Dat blijft toch een beetje een nadeel van gedownsizede blokken met een turbo erop: onder belasting moeten ze harder werken dan grotere motoren. Desalniettemin vormt de driecilinder een perfecte match met de EcoSport.

125 pk
170 Nm
175 km/h
12,7 s
6,5 (5.2) l/100km
119 g/km
C
22%
€ 22.500
€ 27.700
€ 508 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury

  • MG ZS EV Luxury

  • Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

  • Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

  • Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense

  • Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited

  • Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine

  • Citroën C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine

  • Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium

  • 2016 - Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford EcoSport 1.0 Ecoboost Titanium