Beperkte keuze
Bekijk je de opbouw van het gamma van de Compass, dan valt op dat er slechts 17 verschillende combinaties zijn in motor, versnellingsbak, aandrijving en uitrustingsniveau. Ter vergelijking: bij de Qashqai heb je de keuze uit liefst 37 verschillende samenstellingen. Bij Jeep heb je de keuze uit één benzinemotor - met 140 of 170 pk - en twee dieselmotoren. Een lichtere benzinegestookte variant zou voor de vanafprijs veel goeds doen. Tussen de absolute basisuitvoeringen van de Compass en Qashqai zit namelijk een verschil van ruim 4 mille, in het nadeel van de Jeep. Oke, de Jeep heeft 15 pk meer en is wat beter uitgerust, maar het verschil blijft fors.
Het gamma van de Compass begint bij de 140 pk sterke 1.4 MultiAir Sport en gaat via de Longitude naar topversie Limited. Deze motor is er tevens met 170pk - al dan niet in combinatie met een automaat en vierwielaandrijving. Tijdelijk is er een Opening Edition beschikbaar die veel luxe biedt voor een beperkte extra investering. De Sport is enkel leverbaar op de 140 pk sterke benzinemotor en lichtste dieselmotor - de 1.6 MultiJet met 120 pk. Wij reden met de 'instapmotor'. Deze motor is ruim voldoende voor de Nederlandse markt en meer heb je eigenlijk niet nodig. Overigens maakten we de foto's van de 170 pk sterke variant van de MultiAir met vierwielaandrijving en een automaat.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
BYD Atto 3 Design
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense
Aiways U5 63 kWh Showroom
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line