De ommekeer
Waar bij Mazda de CX-3 en CX-5 ware verkooptoppers zijn, blijven de andere modellen behoorlijk achter. Met een lagere bijtelling, maar met behoud van de vaste merkwaarden, moet hierin een ommekeer komen. En het moet gezegd: de Mazda3 met de Skyactiv-D 1.5 is een schot in de roos. Waar hij op papier achter lijkt te lopen op de concurrentie, maakt hij dit in de praktijk dubbel en dwars goed. Voor 30.390 euro krijg je een auto die niet alleen voorzien is van een erg prettige aandrijflijn, ook is er qua uitrusting niks meer te wensen over. Het ontwerp van het exterieur zorgt zelfs ruim twee jaar na de marktintroductie nog voor geïnteresseerde blikken van omstanders en ook de ruimte binnenin is goed voor elkaar. Het totaalpakket van de Mazda3 is beter dan ooit en met de nieuwe dieselmotor kan de Japanner de strijd met de concurrenten weer met een gerust hart aangaan.
- Zuinig, soepele en stille aandrijflijn
- Erg goede rijeigenschappen
- Ruim interieur
- Instap achterin wat lastig
- Ietwat smalle werkplek voorin
- 'Carbon-look' panelen doen afbreuk aan interieur
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Mercedes-Benz A-Klasse 160 Ambition
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
MINI Cooper 5-deurs
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business
Peugeot 308 1.6 THP 125 Première