Schot in de roos
Er is geen markt zo bijzonder als die van nieuwe auto's. Al overtref je de concurrentie als het gaat om binnenruimte, weggedrag en motorkarakter: als er geen lage-bijtellingsvariant beschikbaar is, ben je nagenoeg kansloos. Dit lot heeft de Mazda3 getroffen. Toen we voor het eerst kennis maakten met de jongste generatie van Mazda's bestseller, waren we buitengewoon positief gestemd over zaken als het ontwerp, het rijgedrag en het ruime interieur. Hoewel verkoopaantallen van rond de 1.100 exemplaren per jaar niet zo slecht lijken, vallen ze in het niet bij de aantallen die Volkswagen en Peugeot halen met respectievelijk de Golf en de 308. Deze enorme aantallen worden vooral behaald omdat deze modellen de afgelopen jaren verkrijgbaar waren met zuinige aandrijflijnen en dus goed voor minder dan 25% bijtelling. De Mazda3 had dit voordeel niet en dat resulteerde in een gevecht in de achterhoede. Over een paar weken staat er echter een nieuwe variant van Mazda's compacte middenklasser in de showroom: de Skyactiv-D 1.5. Met 21% bijtelling moet hij nu wel potten breken in zijn segment.
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Mercedes-Benz A-Klasse 160 Ambition
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
MINI Cooper 5-deurs
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business
Peugeot 308 1.6 THP 125 Première