
Mazda 3“Gulden middenweg?”Energielabel C | 22% bijtelling
Wanneer je gaat shoppen in het C-segment heb je keuze te over. Sommige mensen zullen zich hierbij laten leiden door hun portemonnee, anderen door gevoel. Een auto kopen en houden is immers nog altijd een dure hobby.

Mazda 3“Even stilstaan”Energielabel B | 22% bijtelling
Uniek, er is een nieuwe Mazda! Bijzonder nieuws als je beseft dat het modellengamma van de Japanners eigenlijk maar beperkt is. En dat is niet het enige. De 3 maakt deel uit van het overvolle C-segment en moet het dus gaan opnemen tegen verkooptoppers als de Volkswagen Golf en de Ford Focus.

Mazda 3“Schot in de roos”Energielabel D | 22% bijtelling
Er is geen markt zo bijzonder als die van nieuwe auto's. Al overtref je de concurrentie als het gaat om binnenruimte, weggedrag en motorkarakter: als er geen lage-bijtellingsvariant beschikbaar is, ben je nagenoeg kansloos. Dit lot heeft de Mazda3 getroffen.

Mazda 3“3 keer is scheepsrecht”Energielabel B | 22% bijtelling
Begin je over Mazda, dan denken veel mensen aan betrouwbare techniek, maar ook aan een weinig onderscheidend design. Het eerste punt is nog steeds waarheid, gezien de vele oudere auto's van het Japanse merk die nog dagelijks te zien zijn.

Mazda 3“Buitenbeentje”Energielabel F | 22% bijtelling
Er zijn van die modellen die je minder vaak ziet rijden dan je zou verwachten. Mazda's middenklasser, de "3", is daar één van. Hij opereert in een zwaarbevochten segment met concurrenten zoals de Volkswagen Golf, Opel Astra en Ford Focus, waar de Mazda onderaan bungelt qua verkoopaantallen.

Mazda 3 MPS“Kamikazegeweld”Energielabel G | 22% bijtelling
De vorige Mazda3 MPS (Mazda Performance Series) was met 260 pk al niet echt bepaald een trage jongen. De Japanners grepen de lancering van de nieuwe 3 aan om deze hothatch-versie verder door te ontwikkelen en komen nu met de nieuwe MPS.

Mazda 3“Spijkers met koppen”Energielabel G | 22% bijtelling
De Mazda 3 is de laatste jaren een graag geziene gast op onze wegen. Het model oogt nét iets vlotter dan veel andere compacte middenklassers. Hoge verkopen bleven echter uit, in Nederland kon de 3 geen vuist maken tegen auto’s als de Volkswagen Golf en Ford Focus.

Mazda 3Energielabel G | 22% bijtelling
De jaren tachtig, dat waren nog eens tijden. Als je toen meer dan 250pk onder de motorkap had, dan had je het helemaal gemaakt. Je reed dan immers in een dure sportwagen of topklasse sedan. Je had bijvoorbeeld een Porsche 911 Turbo of een grote BMW met een achtcilinder.

Mazda 3Energielabel F | 22% bijtelling
Mazda heeft haar meest succesvolle model een facelift gegeven om de concurrentie bij te kunnen benen. Het model is dus niet volledig vernieuwd, zoals bijvoorbeeld Ford met de Focus heeft gedaan. De uiterlijke veranderingen zijn in de trant van andere bumpers en lichtunits.