Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

- 24 mei 2016

Niks tekort

Het belangrijkste nieuws van deze Mazda3 ligt onder de motorkap. Hoewel de motor in de basis geen vreemde is - hij is ook te verkrijgen in de CX-3 - is hij voor deze gelegenheid onder handen genomen. Waar bij introducties van nieuwe modellen en motoriseringen vaak technische verhalen worden verteld waar geen touw aan vast te knopen valt en waarvan in de praktijk niet of nauwelijks iets merkbaar is, is dat bij de anderhalve liter grote dieselmotor anders. Dat de zuiger een iets andere vorm heeft en daardoor een betere koeling heeft, is vooral voor het verbruik belangrijk.
Wat wel direct merkbaar is, is de nagenoeg trillingsvrije loop van de motor. Door toepassing van een demper in de zuiger blijft het typische dieselgeluid grotendeels achterwege. Zelfs als je fors accelereert, klinkt de motor niet als een echte diesel. Als je niet zou weten dat je met een zelfontbrander onderweg bent, dan zou je zweren dat er een benzinemotor voor de aandrijving zorgde.
Met 105 pk lijkt de Mazda3 wat ondergemotoriseerd te zijn. De concurrentie is wat ruimer bedeeld en op het eerste gezicht is de Japanner op dat gebed in het nadeel. Toch hebben wij nooit het gevoel gehad vermogen tekort te komen. Zelfs op de bochtige wegen in de bergen rondom Barcelona presteert het blokje uitstekend. Dankzij het koppel van 270 Nm en de beschikbaarheid vanaf 1.600 toeren per minuut, trekt hij de 1.240 kilogram zware Mazda3 eenvoudig een steile heuvel op. Dankzij een fabrieksopgave van 3.8 liter diesel per 100 kilometer en een uitstoot van 99 gram kooldioxide, hoeft slechts 21% worden bijgeteld voor zakelijke rijders. Dit geldt overigens voor beide carrosserievarianten, maar enkel in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak.

105 pk
270 Nm
185 km/h
11,0 s
onb (3.8) l/100km
99 g/km
D
22%
€ 20.490
€ 30.390
€ 557 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Mercedes-Benz A-Klasse 160 Ambition

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • MINI Cooper 5-deurs

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business

  • Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2021 - Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • 2019 - Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2012 - Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • 2009 - Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2007 - Mazda 3 MPS

  • 2006 - Mazda 3 1.6 S-VT Executive