Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

- 28 februari 2015

Benadering van premium

De Mazda6 Sportbreak grossiert in ruimte. Op de vier hoofdposities kan je royaal zitten, zonder dat lichaamsdelen daarbij in het gedrang komen. Waar het silhouet van de sedan anders doet vermoeden, is zelfs daar de hoofdruimte achterin goed voor elkaar, wat mede te danken is aan de laaggeplaatste achterbank en de ver doorlopende daklijn. Het is zelfs zo dat die achterbank ruimer is dan bij de stationwagon, vanwege de grotere wielbasis. De positie midden op de achterbank is uiteraard iets minder ruim bemeten. Mazda heeft met de update ook de stoelen aangepast, het binnenwerk is vervangen door een comfortverhogende constructie en dat daar pluk je als inzittende merkbaar de vruchten van. De comfortbeleving is sowieso goed op orde met puike materialen en een prima afwerking daarvan. Op details is dat in deze editie weer verbeterd, zo zien we zachtere bekleding tegen de tunnel, zodat het contact van je benen daarmee minder storend hoeft te zijn. Mazda gebruikt zelf de bewoording 'benadering van premium' en dat is een prima omschrijving van waar de Japanners zich momenteel bevinden. Het gat met gevestigde merken die als premium door het leven gaan, wordt akelig klein. Op details missen ze soms nog de aansluiting. Zo hebben ze een mooi infotainmentsysteem met allerlei connectiviteit, maar laat bijvoorbeeld de geluidskwaliteit van het systeem nog echt wel wat te wensen over.

Wat nog wel een echt pijnpuntje was bij de vorige generatie, was het geluidsniveau van windruis, motor- en rijgeluiden binnenin de auto. De Japanners geven ruiterlijk toe dat deze kritiek terecht was - een unicum in autoland - en hebben hiervoor drastische oplossingen aangebracht. Zo is door de hele auto extra isolatiemateriaal aangebracht, is dikker glas gebruikt en zijn zelfs de vloermatten hiervoor gewijzigd. En dat is te merken, want de geluiden zijn tot een gemoedelijk niveau teruggebracht. Dus ook daar is het comfort weer duidelijk naar een hoger niveau getild.

145 pk
210 Nm
206 km/h
9,6 s
onb (5.6) l/100km
131 g/km
B
22%
€ 29.990
€ 33.510
€ 614 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition

  • Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • Subaru Levorg 1.6GT-S Premium

  • 2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • 2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • 2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • 2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • 2006 - Mazda 6 MPS

  • 2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring