Heer en meester
Qua rijeigenschappen is de 5 Serie nog altijd heer en meester in z'n segment. De BMW biedt een fijne balans tussen comfort en dynamiek, zowel in het onderstel als in de besturing. In bochten voel je weliswaar dat je 1.600 kg om je heen hebt, maar desondanks blijft de auto heel stabiel aanvoelen. Tel daar de fijne zitpositie en de goede isolatie van motor- en rijgeluiden bij op en het spreekt voor zich dat zo'n 518d niets liever doet dan kilometers verslinden. Een fijne werkplek is in zo'n langeafstandsmachine wel zo prettig en dat heeft BMW gelukkig goed begrepen. De goede afwerking en het hoogwaardige materiaalgebruik getuigen van een goede bouwkwaliteit en ook op de ergonomie is weinig aan te merken.
Hoewel de Fünfer een prima algehele kwaliteitsindruk achterlaat, zijn er wel kleine punten waarop de BMW steekjes laat vallen. Met 'Connected Drive' biedt BMW bijvoorbeeld een modern scala aan rijassistenten aan - van vermoeidheidswaarschuwing tot head-up-display - maar iets simpels als de spraaksturing van de multimedia werkt dan weer net even omslachtiger dan nodig. Een voorbeeld: bij de 'Professional'-navigatie in de 3 Serie GT konden we in één adem het volledige adres inspreken, terwijl het goedkopere 'Business'-systeem in de 5 Serie voor de plaatsnaam, de straat en het huisnummer drie etappes nodig heeft. Nog zo'n klein missertje is het Black-panel-instrumentarium: fraai om te zien, maar bij invallend zonlicht is de digitale cijferschaal praktisch onafleesbaar.
2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line
2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive
2012 - BMW M5
2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive
2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive
2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive
2008 - BMW M5 Touring
2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive
2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive