Ontspannen rijstijl
Net als iedere andere 5 Serie beschikt ook de 518d standaard over Driving Experience Control, een schakelaar waarmee je het karakter van de auto bepaalt. Naast de gulden middenweg - de Comfort-stand - kun je ook kiezen voor 'Eco Pro' en 'Sport'. In die laatste modus voelt de 518d zich niet zo thuis. De dieselmotor krijgt weliswaar meer ruimte om toeren te maken, maar vertaalt dat vooral in een hogere geluidsproductie en niet in merkbaar betere prestaties. En da's jammer, want in het lage toerengebied overtuigt de Vijf juist door z'n stilte. Op kruissnelheden tussen de 80 en 130 km/h draait de motor een bescheiden 1.500 tot 2.000 rpm en is het heerlijk rustig aan boord.
In 'Eco Pro' is de 518d dan ook duidelijk beter op z'n gemak. Het vroege opschakelen van de automaat en de mildere gasrespons drukken het verbruik en passen goed bij de ontspannen rijstijl waartoe de auto aanmoedigt. Dat de opgegeven 1 op 22,2 niet wordt gehaald, is geen schande; het testverbruik van 1 op 18 is voor een hoge middenklasser nog steeds een uitstekend cijfer. Als anticiperen je hobby is, kan het zelfs nog zuiniger. Lift je namelijk het gaspedaal, dan wordt de motor losgekoppeld en 'zeil' je zomaar honderden meters verder op een minimum aan brandstof. Maak je daar goed gebruik van en ga je gedoseerd met het gaspedaal om, dan is zelfs op 1 op 20 haalbare kaart.
2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line
2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive
2012 - BMW M5
2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive
2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive
2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive
2008 - BMW M5 Touring
2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive
2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive