Circuitklaar
De vader van de GT-R, Kazutoshi Mizuno, deed bij de introductie in 2007 de belofte dat de GT-R onderwerp zou zijn van voortdurende verbetering. En die belofte is tot nu toe nog steeds ingelost. Ten opzichte van het eerste modeljaar is het vermogen gestegen van 485 tot 550 pk en is de trekkracht gestegen tot 632 Newtonmeter. De verbeteringen hebben zich niet beperkt tot het vergroten van het motorvermogen, ook het onderstel, de remmen en de banden zijn voortdurend verbeterd. In het geval van ‘onze’ Track Pack heeft Nissan enkele ingrijpende aanpassingen gedaan om de auto ‘circuitfähig’ te maken. Om te beginnen is onnodig gewicht overboord gegooid: de achterbank en de audio-installatie zijn in de fabriek achtergebleven. Op de plaats van de achterbank bevinden zich twee matten waarin de nodige bagage vervoerd kan worden. De achterspoiler is vervangen door een exemplaar van koolstofvezel en in de voorspoiler zijn twee koolstofvezel luchthappers opgenomen die frisse lucht naar de remmen leiden. Het onderstel is voorzien van speciale Bilstein Damptronic schokbrekers die een flink stuk stugger zijn dan de standaardexemplaren.
De Track Pack is te herkennen aan zijn afwijkende velgen en uitlaatmonden. De twee dubbele uitlaten zijn vervangen door wat meer rechthoekige exemplaren, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de standaardexemplaren toch fraaier zijn. Dat dacht ik ook van de velgen, maar de 20 inch Rays zijn in het echt best fraai, vooral door de gepolijste velgrand. De zwarte velgkleur sluit mooi aan op de Gun Metallic lak. Bovendien zijn deze velgen 3 kilo per stuk lichter dan de standaardvelgen. De stoelen van de Track Pack zijn bekleed met een veloursachtige stof die door Nissan als ‘high grip’ wordt betiteld. Een treffende benaming, want je blijft zitten waar je zit zonder over de bekleding heen-en-weer te glijden. De Track Pack staat voor 152.000 euro in de prijslijsten, onze testauto was voorzien van het optionele Pack Design van 16.300 euro. Dit pakket bestaat uit een volledig titanium uitlaatsysteem, een koolstofvezel achterspoiler en de terugkeer van het Bose audiosysteem.